هشدار از سقوط سیستم صحی افغانستان
Tedros Adhanom

هشدار از سقوط سیستم صحی افغانستان؛ «جان افراد زیادی در خطر است»

تدروس آدهانوم، رییس سازمان صحی جهان که اخیرا به افغانستان آمده بود، روز گذشته (سه‌شنبه، ۳۰ سنبله)در رشته تویتی از سقوط سیستم صحی افغانستان هشدار داده است.

او نوشته است که با احمد المنداری، رییس حوزه‌ی مدیترانه‌ی شرقی سازمان صحی جهان در مورد وضعیت فعلی سلامت در افغانستان و نیازهای کارمندان صحی افغان برای جلوگیری از سقوط سیستم صحی این کشور بحث کرده‌اند.

آدهانوم افزوده است که کمبود تجهیزات، دارو و پرسنل،‌ بودجه مورد نیاز برای ادامه‌ی برنامه صحتمندی و پرداخت معاش کارمندان صحی و فرار مغزها از جمله چالش‌های حاد سیستم صحی افغانستان به شمار می‌رود.

او تاکید کرده است که در صورت سقوط سیستم صحی افغانستان، شمار زیادی جان‌های‌شان را از دست خواهند داد.

رییس سازمان صحی جهان نوشته است: «وقفه در تامین مالی برنامه‌ی صحتمندی باعث اختلال در دست‌رسی به مراقبت‌های صحی، به ویژه برای مادران و کودکان در مناطق روستایی شده است.»

به‌گفته‌ی او، بیش از ۲۳۰۰ مرکز صحی که از طریق این برنامه تمویل می‌شوند، با خطر بسته شدن یا کاهش خدمات مواجه هستند.

آدهانوم گفته که از شفاخانه وزیر محمداکبر خان در کابل دیدن کرده‌اند که کارمندان صحی آن با کمبود شدید ابزار، تجهیزات و دارو روبه‌رو اند.

او همچنین نوشته است: «از شنیدن این خبر که پرستاران، که شبانه‌روز کار می‌کنند، سه ماه است حقوق دریافت نکرده‌اند، قلبم شکست. آن‌ها در سخت‌ترین شرایط با نجات جان افراد، ارزشمندترین کار را انجام می‌دهند. ما باید با برآورده‌ کردن نیازهای پرستاران، از آنها حمایت کنیم.»

رییس سازمان صحی جهان در ادامه نوشته است که تعداد بیشتری از مردم افغانستان نیازمند مراقبت‌های صحی هستند و برای اين منظور باید بودجه برای برنامه‌ی صحتمندی و لوازم پزشکی مورد نیاز تهیه و پرسنل صحی آموزش داده شوند.