همایش زنان به حمایت از طالبان در بادغیس؛ آموزگاران: ما را مجبور به شرکت کردند

شماری از زنان امروز (چهارشنبه، ۳۱ سنبله) در شهر قلعه‌نو، مرکز ولایت بادغیس در یک راهپیمایی به حمایت از گروه طالبان شرکت کردند.

بیشتر این زنان آموزگار بودند. شماری از آنان در صحبت با روزنامه اطلاعات روز گفتند که رییس معارف طالبان در بادغیس آموزگاران را مجبور به شرکت در این راهپیمایی کرده بودند.

یکی از این آموزگاران که نخواست نامش در خبر ذکر شود، گفت که طالبان برای آنان تذکر داده بودند تا با «برقع» یا «حجاب سیاه کامل» در راهیپمایی شرکت کنند. او افزود که طالبان حتا به زنان هشدار داده بودند  تا در صورت شرکت‌نکردن در راهپیمایی، با آنان برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

یک آموزگار دیگر که در این راهپیمایی شرکت کرده بود، هم گفت که نیروهای طالبان زنان را تشویق به سردادن شعارهای مبنی بر حمایت از عملکرد این گروه می‌کردند. او اما تأکید کرد که اشتراک‌کنندگان همایش بیشتر این شعارها را سر ندادند.

این آموزگار زن افزود که راهپیمایی امروز به حمایت از طالبان در بادغیس کمتر از یک ساعت دوام کرد و طالبان به اجبار دو زن را به مصاحبه با رسانه‌ها حاضر کرده بودند.

اطلاعات روز با تلاش پی‌هم موفق نشدند تا واکنش طالبان را در این مورد بگیرد.

به‌دنبال تسلط طالبان بر افغانستان، زنان به حمایت از این گروه در ولایت‌های نمیروز، کابل، فاریاب و قندوز راهپیمایی کرده‌اند. اما این گروه با اعتراض‌های گسترده‌ی زنان در تعدادی از ولایات از جمله، کابل، هرات، نیمروز و شماری دیگر از نقاط افغانستان هم مواجه شده‌اند.

زنان در این اعتراضات خواستار احقاق حقوق‌شان شده‌اند.

به‌دنبال این اعتراضات طالبان برپایی تجمعات اعتراضی را غیرمجاز دانستند و اعلام کردند که اعتراضات را سرکوب می‌کنند.