رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه
aa

رییس‌جمهور ترکیه: دولت در افغانستان فراگیر نیست

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه می‌گوید که کشورش انتظار دارد تا طالبان در افغانستان قبل از هر گونه توافق در مورد مدیریت میدان هوایی کابل، دولتی «فراگیر» تشکیل دهند.

آقای اردوغان روز گذشته (یک‌شنبه، ۴ میزان) به شبکه تلویزیونی امریکایی سی‌بی‌اس نیوز گفته است: «دولت در افغانستان فراگیر نیست، تمام جناح‌های مختلف را دربر نمی‌گیرد.»

او تأکید کرده است که تا زمانی که این مسأله همچنان حل‌ناشده باقی بماند ترکیه در افغانستان حضور نخواهد داشت، اما اگر دولت فراگیرتر شود، در آن زمان می‌توانند به‌عنوان کشور ترکیه در آن‌جا [افغانستان] حضور داشته باشند.

اردوغان همچنین گفته است که انتظار دارند تا زنان در تمام عرصه‌های زندگی در افغانستان به شیوه‌ای بسیار فعال مشارکت داشته باشند: «هر زمانی که زنان در تمام عرصه‌های زندگی فعال‌تر شوند، ما می‌توانیم از آن‌ها حمایت کنیم.»

رییس‌جمهور ترکیه علاوه کرده است که کشورش پیش از تصرف سریع پایتخت افغانستان توسط طالبان همراه با دیگر نیروهای ناتو در ماه گذشته از افغانستان خارج شده است.

ترکیه پیش از تسلط طالبان نیز در مورد به عهده‌گرفتن امنیت میدان ‌هوایی کابل با امریکا مذاکره کرده بود، اما سقوط کابل برنامه‌ها را برهم زد. این مذاکرات اکنون با طالبان ادامه دارد.