طالبان: امریکا حریم هوایی افغانستان را نقض کرده است

گروه طالبان می‌گوید که امریکا بر خلاف قوانین بین‌المللی و توافق‌نامه‌ی دوحه، حریم هوایی افغانستان را نقض کرده است.

گروه طالبان روز گذشته (سه‌شنبه، ۶ میزان) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که در این اواخر حریم هوایی افغانستان توسط هواپیماهای بی‌سرنشین امریکا «اشغال» می‌شود. این گروه از امریکا خواسته است که از نقض حریم هوایی افغانستان خودداری کند.

در اعلامیه تأکید شده است که براساس قوانین بین‌المللی، حکومت طالبان به عنوان یک شخصیت حقوقی هم‌اکنون پاسدار حریم هوایی و زمینی افغانستان است.

با این حال، گروه طالبان از تمامی کشورهای جهان و به‌ویژه امریکا خواسته است تا در روشنایی معاهدات و قوانین بین‌المللی با حکومت این گروه براساس احترام متقابل رفتار کنند.

از هنگام تسلط طالبان بر افغانستان در تاریخ ۲۴ اسد، دولت امریکا چند حمله در بخش‌های مختلف افغانستان از جمله کابل و ننگرهار توسط هواپیماهای بی‌سرنشین راه‌اندازی کرده است. دولت امریکا قبلا اعلام کرده بود که در ننگرها یک طراح حملات تروریستی داعش را هدف قرار داده است.

همچنین این کشور در تاریخ ۲۸ آگست در شهر کابل یک حمله را راه‌اندازی کرد. در این حمله دست‌کم ده غیرنظامی، از جمله هفت کودک کشته شدند.

امریکا در ابتدا گفته بود که در این حمله فرد مظنون به انتحاری داعش را هدف قرار داده است، اما بعدا اذعان کرد که در حمله اشتباه صورت گرفته و غیرنظامیان کشته شده‌اند.

افزون بر این‌ها، جان اف کربی، سخن‌گوی وزارت دفاع ایالات متحده‌ی امریکا (پنتاگون) در تاریخ ۲ میزان اعلام کرد که نظامیان این کشور برای انجام حملات هوایی در برابر داعش و القاعده در افغانستان، با اختیار کامل عمل می‌کنند.

او گفت که در حال حاضر ضرورت هماهنگی با طالبان در مورد انجام حملات هوایی وجود ندارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *