طالبان روند صدور پاسپورت را با عنوان «جمهوری اسلامی افغانستان» آغاز کردند

عالم‌گل حقانی، سرپرست ریاست پاسپورت وزارت امور داخله‌ی طالبان می‌گوید که روند توزیع پاسپورت برای متقاضیان آن دوباره آغاز شده است.

عالم‌گل حقانی امروز (سه‌شنبه، ۱۳ میزان) در یک نشست خبری در ریاست مرکزی پاسپورت در کابل گفت که این ریاست فعالیت خود را دوباره از سر گرفته است. به گفته‌ی او، از تمامی کارمندان «مرد» و «زن» این ریاست خواسته شده است تا به کارشان برگردند.

 او افزود که در نخست برای حدود ۲۵ هزار نفر که قبلا تعرفه‌ی بانکی‌شان را پرداخت کرده‌اند، پاسپورت توزیع می‌شود. همچنین در حال حاضر ۱۷۰ هزار جلد پاسپورت در دیتابیس این ریاست ثبت شده است که باید توزیع شود.

سعید خوستی، سخن‌گوی وزارت داخله‌ی طالبان هم در این نشست خبری گفت که روند توزیع پاسپورت‌هایی که قبل از ۲۴ اسد طی مراحل‌شان متوقف شده بود، از شروع هفته‌ی آینده آغاز می‌شود.

با این حال، ریاست پاسپورت تأکید کرده است که روند ثبت‌نام آنلاین پاسپورت به‌خاطر رسیدگی به ۱۷۰ هزار متقاضی در حال انتظار، تا یک‌ونیم ماه دیگر متوقف خواهد بود.

سعید خوستی اما گفت روند توزیع پاسپورت به افرادی که نیاز عاجل به پاسپورت داشته باشند، تسهیل می‌شود. به گفته‌ی او، این افراد شامل بیماران، کارمندان نهادهای دولتی، تجاران، دارندگان دعوت‌نامه و یا اقامه، زخمیان نیروهای طالبان و غیرنظامیان و دانش‌جویان معرفی‌شده در بورسیه‌های خارجی می‌شوند.

همچنین کارمندان ریاست پاسپورت و اعضای خانواده‌ی آنان و ورزشکارانی که در مسابقات خارج از کشور شرکت می‌کنند نیز می‌توانند برای اخذ پاسپورت درخواست فوری بدهند.

از سویی هم، او گفت که پاسپورت‌ها با عنوان «جمهوری اسلامی افغانستان» توزیع می‌شود. او تأکید کرد که در ریاست پاسپورت حدود یک‌میلیون جلد پاسپورت چاپ‌شده موجود است و در هر روز برای شش‌هزار نفر پاسپورت توزیع خواهد شد.

همچنین خوستی خاطرنشان کرد که مشورت‌ها در مورد توزیع پاسپورت با عنوان حکومت طالبان نیز جریان دارد و هنوز تصمیم مشخصی در این مورد از سوی رهبری طالبان گرفته نشده است.

از سویی هم، او گفت که در هنگام طی مراحل پاسپورت بخش‌های ویژه برای زنان ایجاد شده است.

روند توزیع پاسپورت همزمان با تسلط طالبان بر افغانستان در ۲۴ اسد متوقف شد. کابینه‌ی سرپرست طالبان روز گذشته به وزارت امور داخله‌ی این گروه دستور داد که روند توزیع پاسپورت و تذکره را از سر بگیرد.

همچنین طالبان قبلا اعلام کرده بودند که تذکره و پاسپورت‌های توزیع‌شده اعتبار دارد.