اعتراض یک استاد دانشگاه در کابل
عکس: ارسالی به اطلاعات روز

«اعتراض به وضعیت بد افغانستان»؛ یک استاد دانشگاه و خانواده‌اش کفن‌پوش به خیابان آمدند

محمدصابر انسان‌دوست، استاد یکی از دانشگاه‌های خصوصی در کابل همراه با همسر و فرزندانش در اعتراض به وضعیت «بد» سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، مدنی و فرهنگی در افغانستان، با پوشیدن کفن به جاده برآمدند.

آقای انسان‌دوست در صحبت با روزنامه اطلاعات روز گفت که بی‌عدالتی در جامعه بیداد می‌کند، آزادی‌های مشروع از مردم گرفته شده و محرومیت‌ها نیز شدت یافته است.

«بیکار و گرسنه هستیم!»، «زنان از کار و دختران ما از تحصیل محروم شده‌اند!»، «حقوق و آزادی‌های اسلامی و انسانی ما سلب شده است!»، «جهان با خاموشی نظاره‌گر ماست!» و «جو بایدن افغان‌ستیز است، به ما خیانت کرد!» از شعارهای این حرکت اعتراضی بود.

حرکت اعتراضی این استاد دانشگاه و اعضای خانواده‌اش حوالی ساعت ۹:۰۰ صبح امروز (چهارشنبه، ۱۴ میزان) از چهارراهی سلیم کاروان به مقصد مرکز شهرنو آغاز شده بود، اما با گذشت بیش از یک ساعت، با ممانعت و خشونت طالبان پایان یافت.

انسان‌دوست می‌گوید که در جریان این حرکت اعتراضی از سوی مسئولین استخبارات طالبان به زندانی‌شدن تهدید شده‌اند.

به‌گفته‌ی او، طالبان دست‌کم دو خبرنگار را لت‌وکوب و تلفن‌های کسانی را که در صحنه حضور داشتند، قید و فیلم‌های گرفته شده را پاک می‌کردند.

این استاد دانشگاه افزود که با دیدن صحنه‌ی خشونت طالبان، به‌منظور جلوگیری از آسیب‌رسیدن به زنان و کودکان، به اعتراض‌شان پایان داده‌اند.

طالبان تا کنون در این مورد ابراز نظری نکرده‌اند، اما پیش از این نیز اعتراضات زنان را در کابل، هرات و بلخ با خشونت پاسخ داده بودند.

محمدصابر انسان‌دوست جامعه جهانی را متهم کرد که با خاموشی نظاره‌گر مردم افغانستان است. او تأکید کرد که امریکا با خروج غیرمسئولانه‌اش از افغانستان، میلیون‌ها شهروند این کشور را در حالت بی‌سرنوشتی گذاشته است.

او سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری و کشورهای عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل خواست که افغانستان و مردم این کشور را از «پرتگاه» نجات داده و از فاجعه‌ی بشری غیرقابل جبران جلوگیری کنند.

اعتراض یک استاد دانشگاه و اعضای خانواده‌اش در کابل
عکس: ارسالی به اطلاعات روز