AFP

تلفات حمله‌ی انتحاری بر مسجد شیعیان در قندهار به ۳۶ کشته و ۷۰ زخمی افزایش یافت

منابع محلی در ولایت قندهار تأیید می‌کنند که شمار تلفات حمله‌ی انتحاری بر مسجد شیعیان در حوزه‌ی اول امنیتی شهر قندهار به ۳۶ کشته و ۷۰ زخمی افزایش یافته است.

شمس‌الله صمیم، آمر اطلاعات ریاست اطلاعات و فرهنگ گروه طالبان در قندهار به روزنامه اطلاعات روز گفت که از جمع کشته‌شدگان، ۳۲ نفر آنان در نتیجه‌ی انفجار مواد منفجره‌ی همراه مهاجمان انتحاری و چهار نفر دیگر آنان در پی فروریختن دیوار مسجد کشته شده‌اند.

به گفته‌ی او، بخشی از دیوار این مسجد به‌دنبال انفجار فرور ریخته است.

شمس‌الله صمیم افزود که در این رویداد سه مهاجم انتحاری مواد همراه‌شان را در داخل مسجد «امام‌بارگاه» در میان نمازگزارن انفجار داده‌اند.

به گفته‌ی او، نیروهای ویژه‌ی طالبان هم‌اکنون به محل رویداد اعزام شده‌اند و وضعیت رو به عادی‌شدن است.

بیشتر قربانیان و زخمیان این رویداد به شفاخانه‌ی حوزوی قندهار انتقال داده شده‌اند. تصاویری که از مقابل این شفاخانه منتشر شده، نشان می‌دهد که مردم برای اهدای خون به زخمیان صف کشیده‌اند.

هنوز مسئولیت این حمله را هم کسی به عهده نگرفته است. اما قبل از این، مسئولیت حملات مشابه را گروه داعش به عهده می‌گرفت.

طالبان این حمله را محکوم کرده و آن را «جنایت بزرگ» خوانده‌اند. این گروه به نیروهایش دستور داده است تا عاملان آن را بازداشت و محاکمه کنند.

هیأت معاونیت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) هم این حمله را محکوم کرده است. یوناما گفته است که باید عاملان این حمله پاسخ‌گو شوند.

در جریان یک هفته‌ی گذشته، این دومین مسجد بزرگ شیعیان است که هدف حمله‌ی انتحاری قرار می‌گیرد. در تاریخ ۱۶ میزان مسجد سیدآباد در مرکز ولایت قندوز هدف حمله‌ی انتحاری قرار گرفت. به گفته‌ی منابع صحی در این رویداد، بیش از ۱۵۰ نفر کشته و حدود ۲۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

مسئولیت این حمله را داعش بر عهده گرفته و گفته است که مهاجم انتحاری مسجد مرکزی شیعیان را در قندوز هدف قرار داده بود.