۶۲ کشته و ۹۰ زخمی در حمله بر «امام‌بارگاه فاطمیه»؛ «تداوم حملات بر اقلیت‌ها نگران‌کننده است»

منابع محلی در ولایت قندهار تأیید می‌کنند که شمار تلفات حمله‌ی انتحاری بر مسجد شیعیان در حوزه‌ی اول امنیتی شهر قندهار به ۶۲ کشته و بیش از ۹۰ زخمی افزایش یافته است.

یک منبع صحی که نخواست نامش در خبر ذکر شود، امروز (شنبه، ۲۴ میزان) به روزنامه اطلاعات روز گفت که این تعداد کشته روز گذشته در شفاخانه‌های مختلف شهر قندهار منتقل شده بودند.

اما نوراحمد سعیدی، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در قندهار به روزنامه اطلاعات روز تنها کشته‌شدن ۴۷ نفر در حمله‌ی انتحاری بر مسجد شیعیان را تأیید کرد. او همچنین تعداد زخمیان را بیشتر از ۷۰ نفر اعلام کرد.

بیشتر قربانیان امروز دفن شدند.

حوالی ساعت ۱:۳۰ پس از چاشت روز گذشته سه مهاجم انتحاری در داخل امام‌بارگاه فاطمیه مواد انفجاری همراه‌شان را در میان نمازگزاران انفجار دادند. روز گذشته، طالبان گفتند که از جمع قربانیان این حمله، چهار نفر آنان در پی فروریختن دیوار بر اثر انفجار، کشته شده‌اند.

گروه داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است. سایت داعش توضیح داده که یکی از حمله‌کنندگان خود را به راهرو مسجد رسانده و توانسته در میان حدود ۳۰۰ نفر از نمازگزاران شیعه جلیقه‌ی انفجاری خود را منفجر کند.

براساس اعلام این گروه، مهاجم دیگر همزمان از ورودی دیگر وارد مسجد شده و جلیقه‌ی خود را در میان جمعیت منفجر داده است.

امام‌بارگاه فاطمیه

این حمله واکنش‌های گسترده در پی داشته است.

 سازمان ملل متحد این حمله را محکوم کرده و گفته که حمله بر مسجد شیعیان نشان می‌دهد که تروریسم در افغانستان هنوز فعال است. این سازمان گفته است که باید عاملان این حمله پاسخ‌گو شوند.

طالبان این حمله را محکوم کرده و آن را «جنایت بزرگ» خوانده‌اند. این گروه به نیروهایش دستور داده است تا عاملان آن را بازداشت و محاکمه کنند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با نکوهش این حمله گفته است که حمله بر غیرنظامیان و یک مکان مذهبی مصداق بارز جنایت جنگی است. این کمیسیون از ادامه‌ی حملات هدفمند بر اقلیت‌های مذهبی و قومی در افغانستان به‌شدت ابراز نگرانی کرده است.

نمایندگی دایمی حکومت اشرف غنی، رییس‌جمهوری پیشین در سازمان ملل متحد مقیم نیویارک هم این حمله را محکوم کرده است.

وزارت امور خارجه‌ی امریکا هم با نشر اعلامیه‌ای حمله‌ی دیروز در قندهار را به‌شدت نکوهش کرده و افزوده است که مردم افغانستان حق زیستن در صلح و امنیت را دارند.

ماریا زاخارووا، سخن‌گوی وزارت امور خارجه‌ی روسیه گفته است که سازمان‌دهندگان چنین حملاتی قصد دارند اختلاف مذهبی و درگیری داخلی در افغانستان را تشدید کنند.

او ضمن محکومت حمله‌ی انتحاری بر مسجد شیعیان در قندهار گفته است که روسیه این اقدام تروریستی غیرانسانی را محکوم می‌کند.

سفارت ایران در کابل نیز این حمله را محکوم کرده و خواستار «اقدام قاطع» طالبان شده است.

در جریان یک هفته‌ی گذشته، این دومین مسجد بزرگ شیعیان است که هدف حمله‌ی انتحاری قرار می‌گیرد. در تاریخ ۱۶ میزان مسجد سیدآباد در مرکز ولایت قندوز هدف حمله‌ی انتحاری قرار گرفت. به گفته‌ی منابع صحی در این رویداد، بیش از ۱۵۰ نفر کشته و حدود ۲۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

مسئولیت این حمله را داعش بر عهده گرفته و گفته است که مهاجم انتحاری مسجد مرکزی شیعیان را در قندوز هدف قرار داده بود.