زلمی خلیل‌زاد

خلیل‌زاد: جنگ برای امریکا پایان یافت، اما مردم افغانستان آزمون‌های بزرگی در پیش دارند

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی پیشین امریکا در امور صلح افغانستان به‌دنبال استعفایش از این سمت، گفته که جنگ برای امریکا در افغانستان پایان یافته است.

زلمی خلیل‌زاد بامداد امروز (چهارشنبه، ۲۸ میزان) در رشته‌تویتی گفته است: «نیروهای امریکایی [از افغانستان] بیرون شده‌اند و جنگ برای ایالات متحده [در افغانستان] پایان یافته است، اما این فصل آخر نیست.»

او همچنین افزوده است که افغان‌ها در بخش‌های مختلف از جمله اقتصاد و امنیت، آزمون‌های بزرگی در پیش رو دارند.

از سویی هم، نماینده‌ی پیشین امریکا در امور صلح افغانستان گفته که او به مأموریت خود برای تأمین صلح و رفاه در افغانستان و منطقه متعهد مانده است. به گفته‌ی او، این موضوع خواست افغان‌ها هم بوده است.

همچنین او تأکید کرده است که امریکا در کنار مردم افغانستان باقی خواهد ماند.

دو روز پیش وزارت امور خارجه‌ی امریکا از پایان کار  زلمی خلیل‌زاد به‌حیث نماینده‌ی ویژه‌ی این کشور در امور صلح افغانستان خبر داده و گفته بود که او از مقامش کنار رفته است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا گفته بود که توماس وِست به‌جای زلمی خلیل‌زاد به‌حیث نماینده ویژه امریکا در امور‌ صلح افغانستان تعیین شده است.

کنارفتن خلیل‌زاد از این مقام با واکنش‌های گسترده مواجه شد. شماری از مقام‌های ارشد پیشین حکومت افغانستان گفته که او را در انجام مأموریتش برای تأمین صلح در افغانستان «ناکام» بود. همچنین تعدادی گفته که او «نقش ویران‌گرش را در روند اسارت‌باری به‌نام صلح تکمیل کرده است».

اما گروه طالبان گفته که در زمان ریاست خلیل‌زاد بر هیأت مذاکره‌کننده‌ی امریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترمپ و جو بایدن، پیش‌رفت‌های خوبی داشته است.

خلیل‌‎زاد با ملا عبدالغنی برادر که در آن زمان ریاست دفتر سیاسی طالبان در قطر را بر‌عهده داشت، توافق‌نامه دوحه را امضا کرد. قبلا مقام‌های ارشد امنیتی امریکا تأیید کرده بودند که این توافق‌نامه یکی از عوامل سقوط نظام پیشین افغانستان بوده است.