آغاز نشست مسکو در مورد افغانستان؛ روسیه از عدم حضور امریکا ابراز تأسف کرد

نشست مشورتی مسکو با حضور نمایندگان گروه طالبان و نمایندگان ده کشور از جمله روسیه، چین، ایران، هند و پاکستان بدون حضور نماینده‌ی امریکا شروع شد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه‌ی روسیه که در آغاز این نشست مشورتی امروز (چهارشنبه، ۲۸ میزان) صحبت می‌کرد، از عدم حضور مقامات امریکایی در این نشست بین‌المللی ابراز تأسف کرد.

روز دوشنبه (۲۶ میزان) ند پرایس، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی امریکا گفته بود که این کشور به‌دلایل فنی نمی‌تواند در نشست «ترویکای گسترش‌یافته» که در روسیه برگزار می‌شود، شرکت کند.

او اما این نشست را مؤثر و سازنده خوانده و افزوده بود که امریکا مشتاقانه منتظر شرکت در نشست‌های آینده‌ی ترویکای گسترش‌یافته است.

نشست امروز بر وضعیت سیاسی و نظامی افغانستان، تشکیل دولت فراگیر و تلاش بین‌المللی برای اجتناب از بحران انسانی در این کشور متمرکز خواهد بود.

وزارت خارجه‌ی روسیه روز گذشته گفته بود که دولت‌های روسیه، چین و پاکستان مایل به ارایه‌ی کمک به افغانستان اند، اما مسکو هنوز آماده‌ی به رسمیت‌شناختن طالبان نیست. وزیر خارجه‌ی این کشور گفته بود که با طالبان در تماس است، اما آنان را تشویق می‌کند که به وعده‌ی‌شان در مورد تشکیل دولت فراگیر، عمل کنند.

این درحالی است که روسیه بارها از احتمال نفوذ شبه‌نظامیان اسلام‌گرا به جمهوری‌های شوری سابق در آسیای میانه ابراز نگرانی کرده است. ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه چند روز پیش گفته بود که برای جلوگیری از تهدیدات امنیتی از خاک افغانستان به کشورهای شوروی سابق، نظارت خود را بیشتر می‌کند.

همچنین روز گذشته کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی (سی‌اس‌تی‌او) به رهبری روسیه، یک رزمایش بزرگ نظامی در نزدیکی مرز تاجیکستان و افغانستان برگزار کردند.  در این رزمایش نظامی که شش روز ادامه می‌یابد، بیش از پنج‌هزار سرباز روس و کشورهای دیگر این بلوک امنیتی شرکت خواهند کرد.