مصاحبه خلیل‌زاد با شبکه خبری سی‌بی‌اس امریکا

خلیل‌زاد پس از کناره‌گیری از فضای بی‌اعتمادی میان امریکا و طالبان سخن گفت

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ ویژه‌ی پیشین امریکا در امور صلح افغانستان در تازه‌ترین مصاحبه‌ی خود گفته است که میان امریکا و طالبان در مورد القاعده یک فضای بی‌اعتمادی وجود دارد و نباید فقط به گفته‌های طالبان که چه می‌گویند و به چه متعهد هستند، اکتفا شود.

آقای خلیل‌زاد این اظهارات را در مصاحبه با شبکه‌ی خبری سی‌بی‌اس امریکا مطرح کرده، و بدون ارایه‌ی جزئیات، تأکید کرده است: «ما باورمند شده‌ایم که طالبان به شبکه القاعده اجازه‌ی طرح و عملیات از خاک افغانستان را نمی‌دهند.»

مصاحبه‌ی کامل خلیل‌زاد که تنها چند روز محدود از کناره‌گیری او می‌گذرد، قرار است امروز (یک‌شنبه، ۲ عقرب) منتشر شود.

براساس آنچه که تا کنون از این مصاحبه در رسانه‌ها منتشر شده، او گفته است که هنوز هم نمی‌داند که طالبان در مورد مخفیگاه ایمن‌الظواهری، رهبر شبکه القاعده که گفته شده ممکن است در افغانستان باشد، می‌دانند یا خیر؟

به‌گفته‌ی او، طالبان برایش گفته‌اند که در مورد مخفیگاه ایمن‌الظواهری چیزی نمی‌دانند.

نماینده‌ی ویژه‌ی پیشین امریکا در امور صلح افغانستان در این مصاحبه گفته است که امریکا دوست دارد چیزهای بیشتری از طالبان و هر کشور دیگری ببیند که اعضای شبکه القاعده را از افغانستان اخراج کنند.

با این حال، او تأکید کرده است که طالبان با برخی از این تعهدات توافق کرده‌اند، اما برخی از اعضای شبکه القاعده از ده‌ها سال قبل، در دوران جنگ با شوروی سابق به افغانستان آمدند، ازدواج کرده اند و در این کشور بچه و نواسه دارند.

این درحالی است که پیش از این چندین مقام ارشد دفاعی امریکا و همچنین شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید کرده بودند که طالبان روابط با القاعده را قطع نکرده‌اند.

با این حال، خلیل‌زاد در مصاحبه‌ی خود با سی‌بی‌اس امریکا گفته است در صورتی که کشورش «برنامه‌ریزی تروریستی» را در افغانستان مشاهده کند، حمله خواهد کرد.