برگزاری نشست امنیت منطقه‌ای در هند؛ طالبان خواستار حضور در نشست‌های بعدی شدند

نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای در مورد افغانستان فراد (چهارشنبه، ۱۹ عقرب) با اشتراک مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه در هند برگزار می‌شود.

ریاست نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای را آجیت دوال، مشاور امنیت ملی هند به عهده دارد. در این نشست مشاوران امنیت ملی کشورهای ایران، قزاقستان، قیرغیزستان، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبیکستان هم شرکت می‌کنند.

اما به گزارش دیلی میل، مشاوران امنیت ملی پاکستان و چین علی‌رغم دعوت از سوی هند برای اشتراک در این نشست، شرکت نخواهند کرد.

مشاور امنیت ملی هند در آستانه‌ی برگزاری این نشست با مشاوران امنیت ملی تاجیکستان و ازبیکستان امروز دیدار و گفت‌وگو کرده است. محور بحث طرف‌ها در این دیدارها، افغانستان بوده است.

طالبان به گونه‌ی ضمنی از نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای در هند استقبال کرده است. انعام‌الله سمنگانی، معاون سخن‌گوی این گروه در یک پیام ویدیویی گفته است که این نشست را به نفع افغانستان و منطقه می‌داند.

او افزوده است که طالبان در مورد این نشست نگرانی ندارند؛ چون کشورهای منطقه و همسایه‌ی افغانستان خواستار افغانستان امن و خودکفا است.

با این حال، او تأکید کرده است: «طالبان بر این نظرند که در نشست‌های بعدی به‌گونه‌ی مستقیم حضور داشته باشند.»

پیش از این نیز نشست‌های گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای در مسکو و تهران برگزار شده بود. در این نشست‌ها شماری از کشورها روی تحولات اخیر و کمک‌های بشردوستانه به افغانستان گفت‌وگو کرده‌ بودند.