سرپرست وزارت امر به معروف طالبان: دختران با رعایت حجاب اسلامی درس بخوانند

محمدخالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر گروه طالبان می‌گوید که دختران با رعایت حجاب اسلامی درس بخوانند.

خبرگزاری دولتی باختر امروز (چهارشنبه، ۲۶ عقرب) به نقل از محمدخالد حنفی گزارش کرده است که دختران با رعایت حجاب می‌توانند تا مقاطع لیسانس، ماستری و دکترا تحصیل کنند.

همچنین نورالله منیر، سرپرست وزارت معارف طالبان در یک گفت‌وگوی ویژه با این خبرگزاری گفته است که این گروه مخالف آموزش و تدریس زنان نیست. او افزوده: «تعلیم و تعلم حق مسلم قانونی آنان (زنان) است.»

او گفته است که طالبان تلاش دارند تا در جریان دو هفته‌ی اخیر دروازه‌های مکاتب را به‌روی دختران تا صنف دوازدهم باز کنند. نورالله منیر افزوده که این موضوع نیازمند ایجاد یک طرح ویژه است تا آموزش دختران در چوکات اسلامی تنظیم شود.

او همچنین تأکید کرده است که «آموزش» دختران بالاتر از صنف ششم ضایع نمی‌شود و وزارت معارف در این خصوص روی یک طرح کار می‌کند.

از سویی هم، سرپرست وزارت معارف طالبان گفته که این گروه در تلاش است تا نصاب آموزشی را «اسلامی» کند. به گفته‌ی او، بیشتر بخش‌های نصاب آموزشی گذشته، اسلامی نبوده است.

او در بخشی دیگر از صحبت‌هایش به پرداخت معاشات آموزگاران نیز اشاره کرده است. منیر گفته است که میان وزارت معارف طالبان و صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در این مورد گفت‌وگوها جریان دارد.

طالبان با تسلط بر افغانستان، محدودیت‌های شدید بر زنان در بخش‌های مختلف وضع کرده‌اند. این گروه تاکنون در بیشتر نقاط کشور به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه‌ی رفتن به مکتب را نداده است. همچنین بیشتر زنان شاغل نیز از رفتن به محل کار‌شان توسط این گروه منع شده‌اند.

اعمال محدودیت این گروه بر زنان از همان اول با اعتراضات گسترده‌ی زنان مواجه شد. اما این گروه هر نوع تظاهرات را ممنوع اعلام کرد.