جعفر مهدوی: هزاره‌ها در ساختار قدرت سیاسی باید نقش مؤثر داشته باشند

جعفر مهدوی، دبیرکل حزب ملت افغانستان می‌گوید که «هزاره‌ها» انتظار دارند تا در ساختار قدرت سیاسی و رهبری آن نقش و سهم مؤثر داشته باشند.

جعفر مهدوی که امروز (پنج‌شنبه، ۴ قوس) در یک همایش هواداران گروه طالبان در غرب شهر کابل صحبت می‌کرد، گفت: «هزاره‌ها به عنوان یکی از چهار قوم اصلی افغانستان انتظار دارند که چهره‌های‌شان را در ساختار رهبری سیاسی [حکومت طالبان] ببینند.»

او اما افزود حکومت سرپرست طالبان هم‌اکنون متشکل از افرادی می‌باشند که در جریان ۲۰ سال گذشته برای این گروه جنگیده‌اند. مهدوی تأکید کرد که تشکیل این حکومت براساس منطق رهبران طالبان همه‌شمول است.

با این حال، او گفت که در هفته‌ها و ماه‌های آینده طالبان تشکیل حکومت‌شان را از لحاظ قومی همه‌شمول می‌کنند و رهبری طالبان در این مورد اراده‌ی جدی دارد. دبیرکل حزب ملت افغانستان گفت: «طی هفته‌های آینده و اگر مبالغه نشود ماه‌های آینده ما شاهد شکل‌گیری یک حکومت همه‌شمول خواهیم بود.»

او افزود: «[ در این حکومت] همه‌ی اقوام افغانستان و همه‌ی مجموعه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی… نمایندگان را می‌بینند.»

از سویی هم، جعفر مهدوی از عمل‌کرد گروه طالبان استقبال کرد و گفت که این گروه در تأمین امنیت عمومی و اجتماعی، احیای ارزش‌های اسلامی و احیای دیپلماسی مستقل موفقانه عمل کرده است.

او همچنین گزارش‌ها در مورد رفتار خشونت‌آمیز و انتقام‌جویانه‌ی طالبان با نیروهای امنیتی پیشین و اقشار مختلف جامعه را «پروپاگندای رسانه‌ای» خواند.

ذبیح‌الله مجاهد، معین امور نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخن‌گوی طالبان هم در این نشست گفت که نیروهای این گروه در پی انتقام‌گیری نیست.

او همچنین گفت که این گروه تلاش می‌کند تا با اقوام مختلف مذاکره و آنان را در حکومت خود شامل کند. مجاهد افزود که طالبان در تلاشند تا مشکلات سیاسی و قومی را حل کند.

طالبان در ۱۶ سنبله کابینه‌ی سرپرست‌شان را اعلام کردند. براساس فهرست اعضای کابینه‌ی طالبان، ملا محمدحسن آخند به‌عنوان رییس‌الوزرا و ملا عبدالغنی برادر، مولوی عبدالسلام حنفی و مولوی عبدالکبیر به‌حیث معاونان او تعیین شده‌اند.

وزارت دفاع به ملا محمدیعقوب، فرزند ملا عمر، بنیانگذار طالبان و وزارت داخله به ملا سراج‌الدین حقانی تعلق گرفته است.

در کابینه‌ی طالبان هیچ زنی حضور ندارد و وزارت زنان نیز به وزارت امر به معروف و نهی از منکر تبدیل شده است. همین طور، از قوم هزاره هیچ کسی در ترکیب کابینه‌ی طالبان شامل نیست.

«مکاتب دخترانه و دانشگاه‌ها با معیارهای اسلامی فعال می‌شود»

ذبیح‌الله مجاهد در بخشی از صحبت‌های خود گفت که مکاتب دخترانه و دانشگاه‌ها سال آینده و با معیارهای اسلامی فعال می‌شود. او افزود که این گروه در تلاش است تا یک میکانیزم ویژه برای این امر ایجاد کنند.

همچنین جعفر مهدوی از زنان و دختران خواست تا وضعیت را در خصوص مسدودبودن دانشگاه‌ها و مکاتب به‌روی‌شان درک کند. او اما افزود که به‌زودی مکاتب و دانشگاه‌ها به‌روی دختران و زنان باز می‌شود.

مکاتب و دانشگاه‌های دولتی از زمان سقوط افغانستان به‌دست طالبان هنوز به‌روی دختران مسدود است. همچنین زنان زیادی از رفتن به کار منع شده‌اند.