تعویق تصمیم برای پذیرش فرستاده‌ی طالبان در سازمان ملل: شاهین: منصفانه نیست

کمیته‌ی مسئول سازمان ملل متحد برای پذیرش نمایندگان رسمی کشورها، از تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت کرسی افغانستان در این سازمان خودداری کرده است.

انا کرین انستورم، رییس کمیته‌ی تشخیص اعتبار سازمان ملل متحد روز گذشته (چهارشنبه، ۱۰ قوس) به خبرنگاران گفته که تصمیم در مورد پذیرش فرستاده‌ی ویژه‌ی طالبان به عنوان نماینده‌ی افغانستان در این سازمان را به تعویق انداخته است.

همچنین به گفته‌ی او، اعضای این کمیته تاریخ جدیدی برای تصمیم‌گیری نهایی در این مورد را هنوز تعیین نکرده‌اند. این کمیته ۹ عضو دارد. روسیه، چین و امریکا از اعضای این کمیته اند که درباره‌ی اعتبار و صلاحیت نمایندگان ۱۹۳ عضو سازمان ملل متحد تصمیم می‌گیرند.

طالبان به این تصمیم کمیته‌ی تشخیص اعتبار سازمان ملل متحد واکنش نشان داده است. سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه که از سوی این گروه به عنوان سفیر افغانستان در این سازمان معرفی شده، گفته است: «این تصمیم براساس اصول و انصاف نیست؛ چون حق مشروع افغان‌ها را سلب کرده است.»

با این حال، به گفته‌ی او، طالبان امیدوارند که سازمان ملل فرستاده‌ی ویژه‌ی این گروه را به‌عنوان نماینده‌ی افغانستان در این سازمان بپذیرد. شاهین گفته که با پذیرش او در این کرسی، طالبان با جهان وارد تعامل مثبت می‌شوند.

این گروه حدود دو ماه پیش با ارسال نامه‌ای به سازمان ملل متحد سهیل شاهین را به عنوان سفیر افغانستان در این سازمان معرفی کرده است.

پذیرش او به عنوان نماینده‌ی افغانستان در سازمان ملل می‌توانست گام جدی برای به‌رسمیت‌شناختن طالبان به عنوان حکومت رسمی افغانستان قلمداد شود.

از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در تاریخ ۲۴ اسد، هنوز هیچ کشوری حکومت این گروه را به‌رسمیت نشناخته است. اما بیشتر کشورهای جهان برای ارایه‌ی کمک به مردم افغانستان با طالبان وارد تعامل و گفت‌وگو شده‌اند.