محمدحنیف اتمر

حنیف اتمر: پیام کمیته‌ی تشخیص اعتبار سازمان ملل به طالبان بسیار روشن بود

محمدحنیف اتمر، وزیر خارجه‌ی حکومت پیشین گفته است که کمیته‌ی تشخیص اعتبار سازمان ملل با تصمیم اخیر خود نه تنها ادامه‌ی کار جمهوری اسلامی افغانستان را تأیید کرده، بلکه پیام بسیار روشن را به «تحریک طالبان» نیز فرستاده است.

آقای اتمر پنج‌شنبه شب (۱۱ قوس) در رشته‌تویتی، نوشته است که کسب مشروعیت داخلی و بین‌المللی پیش‌شرط حضور در جامعه دولت‌های مشروع از پیام‌های واضح نشست کمیته‌ی تشخیص اعتبار سازمان ملل به طالبان بودند.

اتمر تأکید کرده است که حالا زمان آن فرا رسیده است تا مذاکرات بین‌الافغانی برای توافق همه‌جانبه سیاسی براساس تعهدات الزام‌آور توافق‌نامه‌ی صلح دوحه از سر گرفته شود.

به‌گفته‌ی او، باید روی صلح پایدار و نظام همه‌شمول ملی متکی بر حقوق بشر، حقوق زنان، اراده‌ی آزاد ملی و تعهدات بین‌المللی افغانستان، توافق همه‌جانبه صورت بگیرد.

وزیر خارجه‌ی حکومت پیشین استدلال کرده است که چنین توافقی بین‌الافغانی مشروعیت نظام را فراهم و راه را برای حل دایمی بحران‌های سیاسی، امنیتی، بشری و اقتصادی کشور هموار می‌کند. او در ادامه خطاب به طالبان نوشته است: «زمان انتخاب درست رسیده که نباید در آن اشتباه صورت گیرد.»

کمیته‌ی تشخیص اعتبار سازمان ملل روز چهارشنبه هفته‌ی جاری در مورد سرنوشت کرسی‌های افغانستان و میانمار تشکیل جلسه داده بود، اما بدون دست‌یابی به اجماع در این مورد، تأیید اعتبارنامه‌ی سفیران طالبان و میانمار را به تعویق انداخته است.

اعضای این کمیته تاریخ جدیدی را برای تصمیم‌گیری نهایی در این مورد تعیین نکرده‌اند. این کمیته ۹ عضو دارد. روسیه، چین و امریکا از اعضای این کمیته اند که درباره‌ی اعتبار و صلاحیت نمایندگان ۱۹۳ عضو سازمان ملل متحد تصمیم می‌گیرند.

امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری پیشین نیز از تصمیم کمیته‌ی تشخیص اعتبار سازمان ملل استقبال کرده، اما طالبان این تصمیم را غیرمنصفانه دانسته‌اند.

سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه که از سوی این گروه به عنوان سفیر افغانستان در سازمان ملل معرفی شده، گفته است: «این تصمیم براساس اصول و انصاف نیست؛ چون حق مشروع افغان‌ها را سلب کرده است.»

او در عین حال ابراز امیدواری کرده است که سازمان ملل فرستاده‌ی ویژه‌ی این گروه را به‌عنوان نماینده‌ی افغانستان در این سازمان بپذیرد. شاهین گفته است که با پذیرش او در این کرسی، طالبان با جهان وارد تعامل مثبت می‌شوند.

از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در تاریخ ۲۴ اسد، هنوز هیچ کشوری حکومت این گروه را به‌رسمیت نشناخته است. اما بیشتر کشورهای جهان برای ارایه‌ی کمک به مردم افغانستان با طالبان وارد تعامل و گفت‌وگو شده‌اند.