بدترین بحران خشک‌سالی و گرسنگی در افغانستان
IFRC

صلیب سرخ و هلال احمر: افغانستان در چنگال بدترین بحران خشک‌سالی و گرسنگی قرار دارد

فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر اعلام کرده است که افغانستان در چنگال یکی از بدترین خشک‌سالی‌ها و بحران‌های گرسنگی در دهه‌های اخیر قرار دارد.

این فدراسیون همچنین گفته است که زمستان تلخی برای میلیون‌ها افغان در پیش است و یک فاجعه انسانی بی‌بدیل افغانستان را تهدید می‌کند.

در اعلامیه‌ی این فدراسیون که روز گذشته (پنج‌شنبه، ۱۱ قوس) منتشر شده، آمده است که حدود ۲۲.۸ میلیون نفر، یعنی ۵۵ درصد از جمعیت افغانستان، با کمبود شدید مواد غذایی مواجه هستند.

طبق این اعلامیه، خشک‌سالی شدید بیش از ۸۰ درصد از کشور را تحت تأثیر قرار داده، تولید مواد غذایی را فلج کرده و مردم را مجبور به ترک زمین‌های‌شان کرده است.

در اعلامیه آمده است که  نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر در سال جاری در داخل کشور آواره شده‌اند و به حدود سه‌ونیم میلیون نفری که قبلا مجبور به ترک خانه‌های خود در سراسر کشور شده بودند، پیوسته‌اند.

مطیع‌الحق خالص، سرپرست هلال احمر افغانستان گفته است: «افغان‌ها در برابر این خشک‌سالی اخیر، گرسنگی فزاینده و دهه‌ها درگیری انعطاف‌پذیری قابل‌توجهی از خود نشان داده‌اند. میلیون‌ها نفر به‌دلیل از دست دادن محصولات کشاورزی، کمبود شدید مواد غذایی و کمبود پول نقد برای خرید مایحتاج اولیه، برای زنده ماندن تقلا می‌کنند.»

با این حال، فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر از جامعه جهانی خواسته است تا برای رسیدگی به ۵۶۰ هزار نفر در ۱۶ ولایت افغانستان که بدترین آسیب را از خشک‌سالی شدید و بیجاشدگی متحمل شده‌اند، بیش از ۳۶ میلیون فرانک سوئیس فراهم کند.

الکساندر متئو، مدیر آسیا و اقیانوسیه این فدراسیون گفته است: «این بدترین بحران خشک‌سالی و گرسنگی است که افغان‌ها با آن مواجه هستند. برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی در ماه‌های آینده، اقدامات بین‌المللی بسیار سریع‌تر مورد نیاز است.»

این درحالی است که از زمان سقوط حکومت پیشین به‌دست طالبان، میزان فقر افزایش یافته و بحران گرسنگی در افغانستان شکل گرفته است. خشک‌سالی‌های چند سال اخیر در شکل‌گیری این بحران نیز نقش داشته است.