توماس وِست، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان
عکس: آرشیف

نماینده‌ی امریکا در امور صلح افغانستان از فرمان رهبر طالبان در مورد حقوق زنان استقبال کرد

توماس وِست، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان از فرمان هبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان در مورد حقوق زنان استقبال کرده است.

توماس وست بامداد امروز (شنبه، ۱۳ قوس) در تویتی گفته است که از قایل‌شدن حق ازدواج به زنان و همچنین موضوع میراث آنان در این فرمان رهبر طالبان، استقبال می‌کند.

با این حال، او تأکید کرده است که برای تضمین حقوق زنان در تمامی بخش‌های جامعه از جمله حق آموزش، تحصیل، کار، آزادی بیان و مشارکت سیاسی باید بیشتر کار شود.

این فرمان هبت‌الله آخوندزاده روز گذشته منتشر شد. در این فرمان گفته شده است که زن مال نه، بلکه «انسان آزاد و اصیل» است و هیچ کسی آن را در بدل صلح، «بد» داده نمی‌تواند.

در این فرمان شش ماده‌ای همچنین آمده است که رضایت دختران بالغ در وقت نکاح ضروری است؛ طوری که «نکاح با کفو (هم مثل) باشد و خطر فتنه و فساد هم در آن نباشد.»

در یکی از ماده‌های این فرمان گفته شده است که پس از وفات شوهر، هرگاه عدت شرعی (چهار ماه و ده روز و یا وضع حمل) سپری شود، زن بیوه را نه برادر شوهر به زور به نکاح گرفته می‌تواند و نه کسی دیگری.

همین طور، در این فرمان رهبر طالبان، گرفتن مهر از شوهر جدید حق شرعی زن دانسته شده است.

رهبر طالبان همچنین تأکید کرده است که زن در مال شوهر متوفی، اولاد، پدر و دیگر اقارب به‌طور «فرضیت و عصبیت» حق میراث و سهم ثابت دارد و هیچ کسی او را از حق‌اش محروم کرده نمی‌تواند.