شورای وزیران طالبان به کمیسیون اقتصاد این گروه: برای ثبات پول افغانی اقدام عاجل شود

همزمان با کاهش بی‌پیشینه‌ی ارزش پول افغانی در مقابل ارزهای خارجی، شورای وزیران گروه طالبان به کمیسیون اقتصاد این گروه وظیفه داده است تا اقدامات عاجل برای ثبات پول افغانی انجام دهد.

انعام‌الله سمنگانی، معاون سخن‌گوی طالبان در رشته‌تویتی گفته است که این موضوع در نشست امروز (دوشنبه، ۲۲ قوس) شورای وزیران این گروه مطرح شده است. این نشست در ارگ برگزار شده بود.

به گفته‌ی سمنگانی، در این نشست به کمیسیون اقتصاد طالبان به ریاست عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر این گروه همچنین وظیفه داده شده است تا گام‌های جدی برای جلوگیری از «قاچاق دالر، انتشار پول جعلی افغانی و ازبین‌بردن عوامل دیگری بردارد که اثرات منفی بر ارزش پول افغانی دارد».

همچنین به این کمیسیون از سوی شورای وزیران طالبان وظیفه داده شده است که به‌گونه‌ی عاجل راهکاری برای ثبات پول افغانی تشخیص بدهد.

این درحالی است که ارزش پول افغانی در مقابل ارزهای خارجی به یک بارگی سقوط کرد و هر دالر امریکایی در بازار ارز کابل امروز تا ۱۲۴ افغانی هم تبادله شد.

مسئولان سرای شهزاده‌ی شهر کابل گفته‌اند که عمده‌ترین دلیل افزایش نرخ دالر در مقابل پول افغانی کمبود دالر در بازار تبادله‌ی ارز است. آنان همچنین افزوده‌اند که بی‌تفاوتی بانک مرکزی حکومت سرپرست گروه طالبان (د افغانستان بانک) نسبت به کاهش ارزش پول افغانی، از دیگر دلایل سقوط قیمت ارز ملی است.

این پایین‌ترین قیمت پول افغانی در برابر دالر امریکایی در ۲۰ سال گذشته است.

با بلندرفتن بهای دالر در برابر پول افغانی نرخ مواد اولیه در بازارها نیز به‌دلیل اینکه مواد وارداتی در بیرون از کشور با دالر خریداری می‌شود، افزایش می‌یابد.

با تسلط طالبان بر افغانستان بهای دالر در مقابل پول افغانی به‌گونه‌ی بی‌پیشینه افزایش یافت. عمده‌ترین دلیل آن مسدودشدن حدود ۹ میلیارد دالر امریکایی سرمایه‌ی بانک مرکزی توسط دولت امریکا، قطع کمک‌های خارجی به افغانستان و عرضه‌ی پول افغانی توسط بانک‌ها به مشتریانش خوانده می‌شود.

بانک جهانی دو روز پیش اعلام کرد که تمویل‌کنندگان صندوق بازسازی افغانستان توافق کرده‌اند تا ۲۸۰ میلیون دالر امریکایی از پول‌های مسدودشده‌ی افغانستان آزاد و به برنامه‌ی جهانی غذا و صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) منتقل شود.

همچنین این بانک در تاریخ ۲۵ عقرب ۱۰ میلیون دالر امریکایی را برای ثابت‌نگهداشتن قیمت افغانی در مقابل ارزهای خارجی به‌طور لیلام به فروش رساند.

افزون بر این‌ها، بانک مرکزی حکومت سپرست گروه طالبان که در ادامه‌ی کمک‌های بشردوستانه به افغانستان، روز گذشته ۱۹.۵ میلیون دالر امریکایی را به‌گونه‌ی نقد تحویل گرفته است.

قبل از این در تاریخ ۱۱ قوس، این بانک گفته بود که در ادامه‌ی کمک‌های بشردوستانه به افغانستان، ۱۶ میلیون دالر امریکایی را به‌گونه‌ی نقد تحویل گرفته است. این مبلغ پول نقد توسط معاونیت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) به کشور منتقل شده است.

در تاریخ ۱۶ قوس هم دومین بسته‌ی کمکی پول نقد به افغانستان رسید و بانک مرکزی طالبان در آن هنگام اعلام کرد که این مبلغ را تحویل گرفته و به بانک بین‌المللی افغانستان منتقل کرده است.