سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان: به‌عنوان نظام حاکم حق داریم با جهان روابط رسمی داشته باشیم

امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه‌ی گروه طالبان می‌گوید که این گروه به‌عنوان «نظام حاکم» حق دارد تا «عضو مسئول جامعه‌ی جهانی» شمرده شود.

امیرخان متقی این موضوع را امروز (یک‌شنبه، ۲۸ قوس) در هفدهمین نشست فوق‌العاده‌ی وزیران امور خارجه‌ی سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC) در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان مطرح کرد. این نشست در مورد افغانستان برگزار شده و هنوز در جریان است.

امیرخان متقی در این نشست گفت که طالبان همچنین حق دارند تا جامعه‌ی جهانی با این گروه به‌عنوان نظام حاکم در افغانستان تعامل رسمی داشته باشد. به گفته‌ی او، این گروه هم‌اکنون بر تمامی نقاط کشور تسلط دارد و امنیت را نیز تأمین کرده است.

متقی افزود که هم‌اکنون از افغانستان تحت کنترل این گروه هیچ تهدیدی متوجه کشورهای دیگر نیست. او تأکید کرد: «ما (طالبان) به جهان و به‌ویژه کشورهای اسلامی اطمینان می‌دهیم که از خاک افغانستان بر ضد هیچ کسی استفاده نمی‌شود.»

سرپرست وزارت خارجه‌ی گروه طالبان همچنین گفت که این گروه به جنگ ۴۳ ساله در افغانستان پایان داده، جزایر قدرت را از بین برده و برای نخستین بار، تلفات جنگ به صفر رسیده و «زندان‌ها از زندانیان سیاسی» هم خالی شده است.

او افزود که این گروه در کم‌ترین وقت ممکن تمامی ادارات دولتی را فعال کرده و هم‌اکنون بیش از ۵۰۰ هزار مأمور دولت پیشین در این ادارات را به کار گرفته‌اند. امیرخان متقی تأکید کرد که طالبان با هیچ یکی از این کارمندان براساس انتقام‌جویی و تبعیض رفتار نکرده‌اند.

افزون بر این، او گفت که در حکومت این گروه تمامی اقوام، سمت و مذهب خود را می‌بینند و این گروه متعهد است تا برای متخصصان از هر قوم و مذهب زمینه‌ی کار را فراهم کند.

متقی به حقوق بشر هم اشاره کرد و افزود که طالبان تأمین حقوق بشر، حقوق زنان و مشارکت شایسته از اقشار مختلف را مسئولیت خود می‌دانند. او تأکید کرد که در این زمینه کارهای لازم صورت گرفته است.

با این حال، او نقض حقوق بشری اقلیت‌های قومی و مذهبی و زنان توسط گروه طالبان را «تبلیغات رسانه‌ای» خواند و گفت که پس از تسلط این گروه بر افغانستان، زندگی هیچ‌کسی در خطر قرار نگرفته است.

از سویی هم، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان در بخشی از صحبت‌هایش به مسدودکردن دارایی‌های افغانستان توسط امریکا اشاره کرد و گفت که این موضوع دشمنی آشکار با مردم و سرپیچی از حقوق بشری است.

او از اشتراک‌کنندگان در هفدهمین نشست فوق‌العاده‌ی وزیران امور خارجه‌ی سازمان همکاری‌های اسلامی خواست تا به مقامات امریکایی بگویند که تضعیف حکومت طالبان به نفع هیچ کسی نیست. به گفته‌ی متقی، این موضوع بر روابط میان دو طرف آسیب می‌زند.

همچنین او در بخشی از صحبت‌هایش تأکید کرد که انزوای سیاسی افغانستان تحت کنترل طالبان هم به نفع هیچ کشوری نیست.

با این حال، او از کشورهای جهان و به‌ویژه‌ی کشورهای سلامی خواست تا برای ثبات حکومت این گروه طالبان را کمک و کمک‌های سیاسی و اقتصادی‌شان به افغانستان را تقویت کنند.

متقی ابراز امیدواری کرد که پروژه‌های منطقوی در افغانستان به‌زودی آغاز شود و سرمایه‌گذاران خارجی و به‌ویژه سرمایه‌گذاران کشورهای اسلامی نیز در این کشور سرمایه‌گذاری کنند.

او همچنین از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی خواست که سفارت‌های‌شان در کابل را بازگشایی کنند. متقی به این کشورها اطمینان داد که خواست‌های عادلانه‌ی‌شان را می‌پذیرد.

«امریکا میان طالبان و ۴۰ میلیون مردم افغانستان فرق قایل شود»

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان هم در این نشست فوق‌العاده‌ی وزیران امور خارجه‌ی سازمان همکاری‌های اسلامی صحبت کرد. او گفت که کشورهای جهان و به‌ویژه امریکا باید میان گروه طالبان و ۴۰ میلیون مردم افغانستان فرق قایل شود.

او تأکید کرد با آنکه امریکا «در ۲۰ سال گذشته با طالبان در جنگ بوده است، اما سوال مردم افغانستان و انسانیت است».

خان همچنین وضعیت جاری در افغانستان را نگران‌کننده خواند و گفت که اگر جامعه‌ی جهانی نسبت به این مشکل بی‌تفاوت باشد و اقدام نکند، ممکن این کشور با بزرگترین بحران بشری مواجه شود.

او با اشاره به جنگ بیش از ۴۰ ساله‌ی افغانستان افزود که در این مدت هیچ کشوری مانند افغانستان قربانی نشده است. نخست‌وزیر پاکستان تأکید کرد هر کشوری که در وضعیت شبیه به وضعیت افغانستان قرار گیرد، سقوط می‌کند.

شاه‌محمود قریشی، وزیر امور خارجه‌ی پاکستان هم در این نشست گفت که اکنون زمان آن رسیده است تا جامعه‌ی جهانی برای جلوگیری از بحران انسانی در افغانستان در کنار مردم این کشور بایستد.

به گفته‌ی او، اقتصاد افغانستان درحال فروپاشی کامل قرار دارد.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه‌ی عربستان سعودی نیز گفت که باید به تراژدی افغانستان با اقدام جمعی پایان داده شود. به گفته‌ی او، کشورش تاکنون چندین محموله کمک‌های بشردوستانه به افغانستان فرستاده است.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه‌ی ترکیه در سخنرانی در نشست سازمان همکاری‌های اسلامی گفت که فروپاشی اقتصادی افغانستان باید جلوگیری شود. او تأکید کرد که در این راستا کار با طالبان برای ثبات افغانستان ضروری است.

او از طالبان خواست که دولت فراگیر تشکیل دهند و به حقوق زنان و دختران هم احترام بگذارند. مولود چاووش اوغلو تأکید کرد که این اقدامات برای کسب مشروعیت داخلی و بین‌المللی مهم است.

هفدهمین نشست فوق‌العاده‌ی وزیران امور خارجه‌ی سازمان همکاری‌های اسلامی در مورد افغانستان از صبح امروز به میزبانی پاکستان و ابتکار این کشور و عربستان سعودی شروع شد.

در این نشست به گفته‌ی وزیر خارجه‌ی پاکستان، ۷۰ هیأت شامل وزیران امور خارجه‌ی ۲۰ کشور و ده‌ها معاون وزیران امور خارجه شرکت کرده‌اند. نمایندگان کشورهای امریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه، آلمان، ایتالیا و جاپان هم در آن شرکت کرده‌اند.

از افغانستان سرپرست وزارت امور خارجه‌ی گروه طالبان با پرچم سه رنگ دولت پیشین در نشست وزیران خارجه‌ی کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی شرکت کرده است.

هدف از برگزاری این نشست، یافتن یک راه‌حل برای جلوگیری از بحران انسانی در افغانستان خوانده شده است.

وزیر خارجه‌ی پاکستان قبلا گفته بود که در این نشست وزیران خارجه‌ی سازمان همکاری‌های اسلامی، در مورد به‌رسمیت‌شناختن طالبان بحث نخواهد شد. طالبان اما از این سازمان قبلا خواسته بودند که حکومت این گروه را حمایت و به رسمیت بشناسد.

افزون بر این، شورای عالی مقاومت ملی جمهوری اسلامی افغانستان از این سازمان خواسته بود که عضویت طالبان در این سازمان را رد و به آنان جازه‌ی اشتراک در این نشست ندهند.

هیچ کشوری هنوز گروه طالبان را به‌رسمیت نشناخته است.

افزون بر این، امریکا با تسلط طالبان بر افغانستان در تاریخ ۲۴ اسد، حدود ۹.۵ میلیارد دالر دارایی‌های خارجی افغانستان را که در اختیار مؤسسات مالی این کشور قرار داشت، مسدود کرده است.

بانک جهانی چند روز پیش اما اعلام کرد که تمویل‌کنندگان صندوق بازسازی افغانستان توافق کرده‌اند تا ۲۸۰ میلیون دالر امریکایی از پول‌های مسدودشده‌ی افغانستان آزاد و به برنامه‌ی جهانی غذا و صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) منتقل شود.