آوارگان «تگاب‌دار» دایکندی: ولسوال طالبان برای پاتو ما را لت‌وکوب و توهین کرده است

شماری از بی‌جاشدگان ناشی از کوچ اجباری در ولایت دایکندی می‌گویند که محمود مسافر، ولسوال طالبان برای ولسوالی پاتوی این ولایت آنان را پس از برگشت به خانه‌های‌شان مورد لت‌وکوب قرار داده‌اند.

این افراد که نخواست هویت‌شان فاش شود، امروز (دوشنبه، ۲۹ قوس) به روزنامه اطلاعات روز گفت که این رویداد روز گذشته در روستای «تگاب‌دار» ولسوالی پاتو رخ داده است.

به گفته‌ی آنان، ولسوال طالبان برای این ولسوالی و نیروهای تحت امرش هشت نفر از بی‌جاشدگان بازگشته را لت‌وکوب، بازداشت، شکنجه و توهین کرده‌اند. وضعیت صحی چند نفر آنان وخیم گزارش شده است.

 دلیل این بدرفتاری طالبان، برگشت بی‌جاشدگان به خانه‌های‌شان خوانده شده است.

آنان همچنین تأکید کرده‌اند که بیشتر افراد برگشت‌کننده دوباره از خانه‌های‌شان توسط نیروهای طالبان بیرون شده‌اند. یکی از این بی‌جاشدگان گفت: «ولسوال [طالبان برای پاتو] زنان و مردان را با چوب و شلاق زدند و تهدید کردند که در صورت درج عریضه و شکایت، مورد توبیخ قرار می‌گیرند.»

با این حال محمدنور خلیل، رییس دفتر والی طالبان برای دایکندی لت‌کوب بی‌جاشدگان عودت‌کننده توسط ولسوال این گروه برای پاتو را رد کرد. او اما تأیید کرد که این فرد با نیروهای تحت امرش مانع ورود بی‌جاشدگان به خانه‌های‌شان شده‌اند.

در اوایل ماه میزان سال جاری خورشیدی صدها خانواده از قوم هزاره توسط نیروهای طالبان از مناطق تگاب‌دار ولسوالی پاتو و کندیر ولسوالی گیزاب به‌گونه‌ی اجباری و جمعی از مناطق و خانه‌های‌شان کوچ داده شدند. طالبان مدعی اند که زمین‌های این خانواده‌ها مربوط به آنان است.

بی‌جاشدگان اما می‌گویند که طالبان با زور تفنگ آنان را مجبور به کوچ داده‌اند.

طالبان در جریان هفته‌ی گذشته از توظیف یک هیأت به‌منظور حل قضایای کوچ اجباری باشندگان قریه‌های کندیر ولسوالی گیزاب و تگاب‌دار و ورگ ولسوالی پاتو خبر دادند. هیأت طالبان گفته که بررسی خود در این مورد را تکمیل و با دادگاه عالی طالبان شریک کرده است.

هنوز نتایج این بررسی طالبان همگانی نشده است. اما مسئولان محلی طالبان در دایکندی می‌گویند که تا اعلام حکم دادگاه عالی این گروه بی‌جاشدگان نباید به خانه‌های‌شان برگردند.