میدان هوایی کابل
عکس: آرشیف

ترکیه و قطر با طالبان در مورد مدیریت میدان هوایی کابل به توافق دست یافته‌اند

خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش کرده است که ترکیه و قطر با طالبان در خصوص مدیریت میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی در کابل، به توافق ابتدایی دست یافته‌اند.

آناتولی روز جمعه (۳ جدی) به نقل از منابع دیپلماتیک ترکیه و قطر نوشته است که دو کشور در چارچوب این توافق، افزون بر میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی، چهار میدان هوایی دیگر در افغانستان را نیز به‌طور مشترک مدیریت خواهند کرد.

افغانستان در حال حاضر پنج میدان هوایی بین‌المللی در کابل و ولایت‌های بلخ، قندهار، هرات و خوست دارد. این میدان‌های هوایی در حکومت پیشین توسط نیروهای خارجی کنترل و مدیریت می‌شدند.

خبرگزاری آناتولی روز پنج‌شنبه نیز گزارش کرده بود که یک هیأت مشترک متشکل از مقام‌های ترکیه و قطر پس از توافق روی مدیریت مشترک میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی، به کابل آمده‌اند تا با مقام‌های طالبان دیدار و گفت‌وگو کنند.

اکنون این خبرگزاری نوشته است که هیأت یادشده با مقام‌های طالبان درباره‌ی تقاضاها و مطالبات آن‌ها دیدار کرده است.

طرف‌ها در این دیدار روی تشکیل تیم‌های فنی برای تعیین جزئیات توافق و ادامه‌ی مذاکرات از طریق کمیته‌های فنی در روزهای آینده موافقت کرده‌اند.

طبق گزارش خبرگزاری آناتولی، هیأت مشترک ترکیه و قطر از کابل به دوحه خواهد رفت و به فعالیت‌های مشترک‌شان ادامه خواهند داد.

مقام‌های ترکیه و قطر تا کنون در این باره بیانیه‌ی رسمی منتشر نکرده‌اند.

میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی در کابل از زمان سقوط افغانستان به دست طالبان، به‌صورت شبانه‌روزی فعال نیست.

پیشتر مقام‌های ترکی گفته بودند که در صورت ضرورت می‌توانند پنج میدان هوایی بین‌المللی در افغانستان را مدیریت کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *