تمدید واردات برق از ازبیکستان

قرارداد واردات برق از ازبیکستان تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی تمدید شد

شرکت برق‌رسانی افغانستان (برشنا) اعلام کرده است که قرارداد واردات برق از ازبیکستان تا پایان سال آینده‌ی میلادی (۲۰۲۲) تمدید شده است.

در خبرنامه‌ی شرکت برشنا آمده است که این قرارداد در جریان سفر حافظ محمد امین، رییس عمومی اجراییوی این شرکت به ازبیکستان، تمدید شده است.

قرارداد را از جانب افغانستان حافظ محمد امین و از جانب ازبیکستان دادا جان ایساکولوف، رییس شرکت ملی برق آن کشور پس از مذاکرات سه روزه امضا کرده‌اند.

براساس این قرارداد، ازبیکستان تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی حدود دو میلیارد کیلووات برق را در بدل ۱۰۰ میلیون دالر به افغانستان صادر خواهد کرد.

از سوی هم، شرکت برشنا گفته است که در جریان این سفر، در مورد پروژه‌ی لین ۵۰۰ کیلوولت سرخان پلخمری که سال گذشته امضا شده بود، نیز بحث و گفت‌وگو شده است.

طبق خبرنامه، هیأت طالبان به ازبیکستان وعده کرده است که به‌منظور تأمین امنیت آغاز کار پروژه‌ی متوقف شده و دیگر بخش‌ها همکاری می‌کنند.

این درحالی است که شرکت برشنا در تاریخ ششم جدی قرارداد واردات برق از تاجیکستان را نیز تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی تمدید کرده بود.

بخش زیادی از انرژی برق افغانستان از کشورهای همسایه، از جمله، تاجیکستان، ازبیکستان، ترکمنستان و ایران تأمین می‌شود. براساس آمارهای شرکت برشنا، تنها ۳۰ درصد انرژی برق از منابع داخلی تأمین می‌شود.

از سوی هم، شهر کابل در تمام فصل‌های سال، به‌ویژه در فصل زمستان با کمبود انرژی برق مواجه است. به همین دلیل، شرکت برشنا برق را در ساعات مشخصی از شبانه‌روز به مشتریان توزیع می‌کند.