گفت‌وگوی چین و طالبان روی احیای اقتصاد افغانستان

گفت‌وگوی طالبان و چین روی احیای مجدد اقتصاد افغانستان

وزارت خارجه‌ی حکومت سرپرست طالبان از برگزاری نخستین نشست گروه‌های کاری کمک‌های بشردوستانه و سازوکارهای احیای مجدد اقتصاد افغانستان میان افغانستان و چین خبر داده است.

در خبرنامه‌ی این وزارت آمده است که این نشست روز گذشته (جمعه، ۱۰ جدی) با حضور لیو جین‌سانگ، رییس بخش آسیای وزارت خارجه‌ی چین و ریاست سوم سیاسی وزارت خارجه‌ی طالبان برگزار شده است.

به نقل از خبرنامه، در این نشست نمایندگان وزارت‌های مالیه، تجارت، معادن و جمعیت هلال احمر افغانستان نیز حضور داشته‌اند.

دو طرف این نشست آنلاین در مورد وضعیت کنونی اقتصادی و بشری در افغانستان و همچنین کمک‌های بشردوستانه‌ی چین بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

طبق معلومات وزارت خارجه‌ی طالبان، جانب چین در این نست برای ارایه‌ی کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان، به‌ویژه در زمینه‌ی ادویه، غذا و پوشاک زمستانی اعلام آمادگی کرده است.

راه‌ها و روش‌ای تقویت تجارت بین افغانستان و چین، انتقال کِشته، انار، بادام و دیگر میوه‌های افغانستان به چین نیز از محورهای گفت‌وگو در این نشست آنلاین بوده است.

در خبرنامه‌ی وزارت خارجه‌ی طالبان آمده است که طرف چینی گفته است که کشورشان بازار خوبی برای جلغوزه و زعفران افغانستان است.

طرف چینی همچنین گفته است که برای سرمایه‌گذاری در معادن افغانستان و آموزش افغان‌ها در زمینه‌ی مهارت‌های ویژه آماده است.

چین در ادامه برای کمک‌های بیشتر به افغانستان وعده سپرده و دو طرف توافق کرده‌اند که تا دو ماه آینده نشست دیگری را پیرامون سازوکارهای یادشده برگزار کند.

با این حال، ژائو لیجیان، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی چین گفته است که این نشست میان مقام‌های این کشور و ذاکر جلالی، نماینده‌ای از وزارت خارجه‌ی حکومت سرپرست طالبان برگزار و روی ارایه کمک‌های بشردوستانه و بازسازی اقتصادی افغانستان گفت‌وگو شده است.

براساس معلومات وزارت خارجه‌ی چین، این نشست به‌خاطر تطبیق توافقی که قبلا میان وانگ یی، وزیر خارجه‌ی چین و ملا عبدالغنی برادر، معاون اول نخست‌وزیر طالبان در دوحه به امضا رسیده بود، برگزار شده است.