سیگار: ممنوعیت کار زنان توسط طالبان ضربه بیشتری به بحران اقتصادی افغانستان وارد می‌کند

بازرس ویژه‌ی امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) می‌گوید که ممنوعیت استخدام زنان توسط طالبان، ضربه بیشتری به بحران اقتصادی افغانستان وارد می‌کند و باعث گسترش فقر در این کشور می‌شود.

سیگار روز دوشنبه (۱۳ جدی) در تویتی با استناد به اطلاعات بانک جهانی، نوشته است که در سال ۲۰۲۰ میلادی، زنان ۲۱.۶ درصد نیروی کار افغانستان را تشکیل می‌دادند، اما با تسلط طالبان بر افغانستان، زنان کارمند در ادارات دولتی از کار محروم شده‌اند.

گروه طالبان می‌گوید که زنان کارمند تا تهیه‌ی طرزالعمل ویژه برای حضور آنان در ادارات دولتی منتظر باشند، اما روشن نیست که این طرزالعمل چه زمانی ترتیب می‌شود.

این گروه در بیشتر ولایت‌ها، دختران بالاتر از صنف ششم را از مکتب نیز محروم کرده و به دانشگاه‌های دولتی نیز تا پایان سال تحصیلی اجازه‌ی فعالیت نداد.

گفتنی است که اخیرا وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان به رانندگان موترهای مسافربری هم توصیه کرده است تا از سوارکردن «زنان بی‌حجاب» در موترهای‌شان خودداری کنند و در جریان سفری که بیش از ۷۸ کیلومتر است، زنان بدون محرم را سوار موترهای‌شان نکنند.

سیگار درحالی از ضربه‌ی بیشتر به بحران اقتصادی افغانستان سخن گفته است که با تسلط طالبان بر افغانستان، بیکاری و فقر به‌گونه‌ی بی‌پیشینه‌ای افزایش یافته است.

طالبان مسدودشدن ذخایر بانک مرکزی از سوی امریکا را عامل فقر عنوان می‌کنند. این گروه بارها خواستار آزادسازی پول مسدودشده از سوی امریکا شده است، اما امریکا در پاسخ گفته است که هیچ برنامه‌ی فوری برای آزادسازی پول منجمدشده وجود ندارد.