نیروهای مرزی طالبان

تنش مرزی طالبان با پاکستان در خط دیورند؛ کابل و اسلام‌آباد گفت‌وگو می‌کنند

وزارت خارجه‌ی حکومت سرپرست طالبان می‌گوید که در این اواخر «رویدادهایی» در بخش‌هایی از خط دیورند میان نیروهای این گروه و پاکستان رخ داده است که نیاز است مسئولان دو طرف برای حل مسأله گفت‌وگو کنند.

چند روز پیش گزارش شد که نیروهای سرحدی طالبان حصارهای مرزی که از سوی پاکستان کشیده شده بود، را تخریب کرده‌اند. این موضوع منجر به تنش میان دو طرف شده است.

با این حال، عبدالقهار بلخی، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان بدون اشاره به حصارکشی مرزی پاکستان، در تویتی نوشته است که این گروه به حل مشکلات از راه تفاهم و گفت‌وگو و حسن همجواری باورمند است و در این مورد [تنش‌های مرزی] با جانب پاکستان گفت‌وگو خواهد کرد.

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه‌ی پاکستان نیز در روزهای اخیر در یک نشست خبری با تأکید بر ادامه‌ی حصارکشی مرزی این کشور، گفته است که مسائل اختلافی با مقامات طالبان در این مورد، از طریق کانال‌های دیپلماتیک حل می‌شود.

به گزارش روزنامه پاکستانی «دان»، قریشی روز دوشنبه (۱۳ جدی) در یک نشست خبری در پاسخ به سؤالی در مورد برداشتن حصارهای مرزی توسط طالبان گفت: «ما حصار کشیده‌ایم و به حصارکشیدن مرز ادامه خواهیم داد.»

پاکستان در تابستان سال ۲۰۱۷ حصارکشی مرزی با افغانستان را آغاز کرد. گفته می‌شود که تقربیا ۹۰ درصد از حصارکشی مرزی را تکمیل کرده است.

حکومت پیشین افغانستان با این اقدام طالبان مخالف بود؛ زیرا افغانستان تا کنون خط دیورند که پاکستان و افغانستان را جدا می‌کند به‌عنوان مرز بین‌المللی به رسمیت نشناخته است.

عنایت الله خوارزمی، سخن‌گوی وزارت دفاع طالبان هم اخیرا گفته است که پاکستان حق ندارد مرزها را حصار بکشد و شکاف ایجاد کند. به باور او چنین اقدامی «نامناسب و خلاف قانون» است.

با این حال وزیر خارجه پاکستان در اظهارات اخیر خود تخریب حصارهای مرزی توسط طالبان را «عوامل تحریک‌کننده» خوانده و گفته است که این موضوع را از طریق روش‌های دیپلماتیک حل خواهد کرد.

دیدگاه‌های شما
  1. تنش مرزی بین ماوپاکستان درشرایط کنونی کارمعقول نیست واین حصارکشی هاقبلا انجام یافته که یک کمی باقیمانده است حکومت فعلی ما به یک کار انجام شده روبروشده است فعلاباید ازحوصله کارگرفت.
    پاکستان یک کشور اسلامی است باید بین ماوپاکستان هیچ مرزی نباشد هردوکشوردین وائین شان یکی است مگر افسوس که حکومت پاکستان به افغانستان اخلاص قلبی ندارد برزبان یکی ودرعمل دیگری است .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *