مسئولیت شورای امنیت سازمان ملل، اقدام قاطعانه است نه توصیه

نمایندگی افغانستان در شورای امنیت سازمان ملل علیه پاکستان شکایت ثبت کرد

نصراحمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل می‌گوید که در پیوند به حملات هوایی اخیر پاکستان به خاک افغانستان علیه آن کشور در شورای امنیت شکایت ثبت کرده است.

فایق امروز (سه‌شنبه، ۳۰ حمل) در تویتی نوشته است که حملات پاکستان به‌خانه‌های مسکونی در ولایت‌های خوست و کنر، نقض حریم افغانستان است.

او گفته است که از پاکستان به‌خاطر این حملات رسما به شورای امنیت شکایت کرده و خواستار توقف فوری و رسیدگی به این حملات در مطابقت با اصول منشور ملل متحد شده است.

این حملات سحرگاه روز شنبه (۲۷ حمل) به چند روستا در ولسوالی «سپیره» خوست و «شلتن» کنر انجام شده و خانه‌های مسکونی در امتداد مرز هدف قرار گرفته‌اند.

به گفته‌ی مقام‌های طالبان، در این حملات دست‌کم ۴۷ نفر کشته شده‌اند. گفته شده که قربانیان عمدتاً زنان و کودکان هستند.

حکومت پاکستان تا کنون حملات به اهداف غیرنظامی در خاک افغانستان را تأیید نکرده است. این کشور در عین حال، طالبان را متهم کرده که در جلوگیری از استفاده خاک افغانستان توسط طالبان پاکستانی کوتاهی کرده‌اند.

وزارت خارجه‌ی پاکستان مدعی شده است که «تروریست‌ها با مصونیت از مجازات از خاک افغانستان برای انجام فعالیت‌ها در داخل پاکستان استفاده می‌کنند».

این وزارت ضمن هشدار به طالبان درباره‌ی پناه‌دادن به طالبان پاکستانی، از کابل خواسته است که امنیت مرزها را بگیرد.

حکومت سرپرست طالبان اما حملات پاکستان را «ظالمانه» خوانده و قویاً تقبیح کرده است. ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی این گروه در تویتی هشدارآمیز از پاکستان خواسته است که «دیگر چنین اشتباه» را تکرار نکند.