عکس: آرشیف

دبیرکل سازمان ملل درباره‌ی اجباری‌شدن پوشش صورت زنان توسط طالبان ابراز نگرانی کرد

در ادامه‌ی واکنش‌ها به دستورالعمل طالبان درباره‌ی اجباری‌شدن پوشش صورت زنان، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل درباره‎‌ی این تصمیم ابراز نگرانی کرده است.

گوترش صبح امروز (یک‌شنبه، ۱۸ ثور) در تویتی نوشته است: «من از طالبان مبنی بر اینکه زنان باید صورت خود را در ملاء عام بپوشانند و تنها در مواقع ضروری از خانه خارج شوند، نگران هستم.»

او از طالبان خواسته است که به وعده‌های خود به زنان و دختران افغان و تعهدات خود براساس قوانین بین‌المللی حقوق بشر عمل کنند.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در تازه‌ترین محدودیت، رعایت حجاب توسط زنان بالغ را «فرض و ضروری» اعلام کرده و گفته است که «بهترین نوع حجاب» پوشیدن چادری است.

این وزارت گفته است که سرپرست زنان بی‌حجاب احضار، سه روز زندانی و حتا در دادگاه محاکمه و مجازات خواهد شد.

دفتر معاونت سازمان ملل در کابل (یوناما) هم درباره‌ی این تصمیم طالبان ابراز نگرانی کرده و گفته است که این کار ممکن است تعامل با جامعه بین‌المللی را مشکل‌تر سازد.

به نقل از اعلامیه یوناما‌، مقام‌های طالبان اعلام کرده که زنان باید در اماکن عمومی صورت خود را بپوشانند و در صورت ضرورت از خانه بیرون شوند و هم‌چنین نقض این دستور‌العمل مجازات در پی دارد.

یوناما گفته است که براساس معلوماتی که به دست این نهاد رسیده است، این یک دستورالعمل رسمی است نه توصیه که مورد تطبیق و اجرا قرار خواهد گرفت.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان، در واکنش به تصمیم اخیر طالبان درباره‌ی پوشش زنان گفته است که این گروه گام به گام حقوق بشری زنان را محو می‌کند.

رینا امیری، نماینده‌ی ‌ویژه امریکا در امور زنان افغانستان و حقوق بشر در واکنش به تصمیم طالبان درباره‌ی حجاب گفته است که این گروه به‌جای رسیدگی به بحران اقتصادی افغانستان و نیاز به حکومت فراگیر، به سرکوب زنان و دختران ادامه می‌دهد.

وان برانت، سفیر اتحادیه‌ اروپا برای افغانستان در واکنش به این تصمیم طالبان گفته است که نقض «آزادی نیمی از جمعیت افغانستان» توسط طالبان را چالشی در برابر دوام حکومت این گروه خوانده است.