کرزی به عمران خان: افغانستان به نیروی متخصص خارجی نیاز ندارد

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور در واکنش به پیشنهاد عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان مبنی بر فرستادن نیروی متخصص برای پیشبرد امور افغانستان، گفته است که برای آمدن نیروی کاری از خارج کشور هیچ‌گونه نیازی احساس نمی‌شود.

آقای کرزی امروز (شنبه، ۲۵ جدی) در رشته‌تویتی، نوشته است که افغانستن کادرها و متخصصین مجرب و همچنین صدها هزار جوان تحصیل‌یافته، اعم از دختران و پسران که در داخل و خارج از کشور در مقاطع مختلف تحصیل کرده‌اند، در اختیار دارد.

او ضمن ابراز امتنان از حکومت پاکستان، همچنین از حکومت سرپرست طالبان خواسته است تا افزون بر تسهیل فرصت‌های شغلی و استخدام جوانان، زمینه‌ی برگشت کادرها و متخصصین افغانستان را که در حال حاضر در «غربت» به‌سر می‌برند، نیز مساعد کند.

به‌گفته‌ی کرزی، افغانستان با «بازوان توانمند فرزندان خودش آباد گردد».

این درحالی است که عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان به مقامات این کشور دستور داده است که زمینه‌ اعزام نیروی انسانی متخصص در زمینه پزشکی، فناوری اطلاعات، مالی و حسابداری به افغانستان را فراهم کنند تا از بحران انسانی در این کشور جلوگیری شود.

به گزارش روزنامه اکسپرس تربیون پاکستان، او این خواست را روز جمعه (۲۴ جدی) در نشست کمیته مقام‌های ارشد (اپکس) در باره افغانستان مطرح کرده است.

عمران خان با ابراز نگرانی درباره اوضاع افغانستان گفته است که کشورش متعهد به ارائه حمایت همه جانبه از مردم افغانستان برای جلوگیری از یک بحران انسانی است.

وی همچنین دستور داده است تا همکاری‌های پاکستان به افغانستان در زمینه‌های راه آهن، مواد معدنی، داروسازی و رسانه‌ها برای کمک به احیا و انکشاف افغانستان گسترش یابد.

روزنامه امریکایی نیویورک تایمز نیز اخیرا در گزارشی نوشته است که طالبان با کمبود نیروی کار مواجه‌اند و چاره را در پاکستان می‌جویند. طبق این گزارش، پنج ماه پس از تسلط طالبان بر افغانستان، طالبان با چالش‌های حکومت‌داری دست و پنجه نرم می‌کنند.

به نوشته نیویارک تایمز، رهبران قول دادند که بگذارند کارمندان دولت به کار خود ادامه دهند و تنوع قومیتی را برای نقش‌های اصلی دولتی در اولویت قرار دهند، اما در عوض پست‌ها را در تمام سطوح مدیریتی با سربازان و عالمان دینی خود پر کردند.

سایر کارمندان دولت یا گریخته‌اند یا از کار خودداری کرده‌اند و این باعث شده این کشور بحران‌زده با کمبود شدید نیروی متخصص مواجه شود.