سانسور رسانه‌ها از سوی طالبان

خانه‌ی آزادی بیان: طالبان به‌گونه‌ی سیستماتیک رسانه‌ها و خبرنگاران را سانسور می‌کنند

خانه‌ی آزادی بیان از فشارهای شدید اداره‌ی استخبارات طالبان بر رسانه‌های افغانستان خبر داده و گفته است که این گروه به‌گونه‌ی سیستماتیک رسانه‌ها و خبرنگاران را سانسور می‌کند.

در اعلامیه‌ی خانه‌ی آزادی بیان که امروز (دوشنبه، ۲۷ جدی) منتشر شده، آمده است که رسانه‌ها و خبرنگاران افغانستان به‌گونه‌ی بی‌پیشینه زیر فشار افراد وابسته به اداره استخبارات طالبان قرار دارند.

به نقل از اعلامیه، استخبارات طالبان به شیوه‌های مختلف خبرنگاران و رسانه‌ها را فشار می‌دهند، سانسور می‌کنند و با استفاده از زور، تهدید و فشار تلاش دارند تا تمام رسانه‌های آزاد افغانستان را به «پلتفارم تبلیغاتی» خود تبدیل کنند.

خانه‌ی آزادی بیان افزوده است که اداره‌ی استخبارات طالبان در این کار خود تا حدودی موفق عمل کرده است.

طبق معلومات خانه‌ی آزادی بیان، طالبان به‌صورت متواتر به اتاق‌های خبر رسانه‌های مطرح می‌روند و به خبرنگاران می‌گویند: «شما تحت حاکمیت ما کار می‌کنید بناء چیزی که ما می‌گوییم باید نشر کنید و چیزی را که ما نمی‌خواهیم نباید نشر کنید.»

خانه‌ی آزادی بیان در ادامه گفته است که طالبان شماره‌های تماس این خبرنگاران را دارند و هرگاه نشرات رسانه‌ها خلاف میل‌شان بود، خبرنگاران را از طریق تماس تلفنی تهدید به زندان و لت‌وکوب می‌کنند.

با این حال، در اعلامیه آمده است که این نوع رفتارها خبرنگاران را زیر فشار شدید روانی قرار داده و سبب شده است که شماری از خبرنگاران مطرح و متعهد به اصول خبرنگاری از کار دست بکشند و به‌صورت پنهانی زندگی کنند.

در اعلامیه آمده است: «شماری از خبرنگارانی که با این مشکلات مواجه اند، به مشکل روانی گرفتار شده‌اند و شمار دیگری که روزانه به وظیفه و کار می‌روند، هر لحظه با تهدید روبه‌رو اند.»

خانه‌ی آزادی بیان سانسور سیستماتیک و فشار روزافزون طالبان بر رسانه‌ها را محکوم کرده و ضمن تأکید بر مصونیت حق آزادی بیان به‌عنوان یکی از حقوق اساسی بشری، از رهبران طالبان خواسته است تا به سرکوب رسانه‌ها و آزادی بیان پایان دهند.

خانه‌ی آزادی بیان از طالبان همچنین خواسته است که جلو خودسری افرادشان را بگیرند و مصونیت خبرنگاران و آزادی بیان را تضمین کنند.

همزمان، از جامعه جهانی و نهادهای جهانی حامی رسانه‌ها نیز خواسته است تا به این موضوع توجه کنند تا هم به وضعیت بد خبرنگاران در افغانستان رسیدگی شود و هم از آزادی بیان به مثابه بهترین دستاورد بیست سال گذشته حفاظت شود.

طالبان تا کنون به این اعلامیه‌ی خانه‌ی آزادی بیان واکنش نشان نداده‌اند.