چرخ‌بال‌های ارتش

پنتاگون: چرخبال‌های ارتش دولت پیشین افغانستان در اختیار طالبان قرار نمی‌گیرد

جان کربی، سخن‌گوی وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) گفته است که چرخبال‌های ارتش دولت پیشین افغانستان که هنگام تسلط طالبان به کشورهای اوزبیکستان و تاجیکستان انتقال داده شده است، در اختیار این گروه قرار داده نخواهد شد.

کربی روز سه‌شنبه (۲۸ جدی) در یک نشست خبری همچنین گفته است که تاکنون تصمیم مشخصی درباره‌ی سرنوشت چرخبال‌های افغانستان که در خارج از این کشور قرار دارد، گرفته نشده است و پنتاگون در این مورد کار می‌کند.

او اما تأکید کرده است که «می‌توان تصور کرد که آنها [چرخبال‌ها] برای استفاده طالبان به افغانستان فرستاده نخواهند شد.»

شماری از چرخ‌بال‌ها و هواپیماهای نظامی در هنگام تسلط طالبان به کشورهای تاجیکستان و ازبیکستان منتقل شده است.

محمدیعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع طالبان یک هفته قبل در نشستی در کابل از این کشورها خواست تا چرخ‌بال‌ها و هواپیماهای نظامی افغانستان را به‌گونه‌ی «بسیار محترمانه» به این کشور برگردانند.

او گفت که این چرخ‌بال‌ها و هواپیماها از دارایی‌های مردم افغانستان است و گروه طالبان اجازه‌ی این را نمی‌دهد تا این کشورها از آن‌ها استفاده کنند.

محمدیعقوب مجاهد در خطاب به این کشورها گفت که «حوصله»ی طالبان را نیازمایند و این گروه را مجبور به اقدام عملی نکنند.

از سوی هم، سخن‌گوی پنتاگون به خبرنگاران گفته است که مأموریت پنتاگون این است که به حفاظت از ایالات متحده، از جمله در برابر هرگونه تهدید تروریسم که ممکن است از افغانستان سرچشمه بگیرد، ادامه دهد.

او گفته است: «ما به آنچه در آنجا می‌گذرد، نگاه می‌کنیم. ما مسئولیت‌های جدی و قابل توجهی در زمینه‌ی مبارزه با تروریسم داریم. ما توانایی‌های فراتر از افق داریم که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم و همچنان می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که افغانستان به‌عنوان پناهگاه امن برای حمله به میهن نیست.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *