The ADB seal at the Asian Development Bank building in the Philippines.

بانک توسعه‌ی آسیایی ۴۰۵ میلیون دالر به افغانستان کمک کرد

بانک توسعه‌ی آسیایی (ADB) می‌گوید که این بانک بسته‌ی کمک مالی ۴۰۵ میلیون دالری را برای افغانستان تأیید کرده است. این کمک برای حمایت از امنیت غذایی، ارایه خدمات ضروری صحی و آموزشی در کشور هزینه خواهد شد.

بانک توسعه‌ی آسیایی روز گذشته (سه‌شنبه، ۵ دلو) با نشر خبرنامه‌‌‌ای، گفته است که بسته‌ی کمکی جدید این نهاد، توسط سازمان‌های امداد‌رسان سازمان ملل، برای حمایت فوری از مردم افغانستان در پاسخ به بحران بی‌سابقه بشری توزیع خواهد شد.

به نقل از خبرنامه، از بسته‌ی کمکی ۴۰۵ میلونی بانک توسعه آسیایی، برنامه جهانی غذا (WFP) و سازمان غدا و زراعت سازمان ملل متحد (فائو) به ترتیب ۱۳۵ و ۶۵ میلیون دالر دریافت خواهند کرد.

از این بودجه، غذای اضطراری برای بیش از ۸۰۰ هزار نفر و تجهیزات کشاورزی هزاران کشاورز تأمین خواهد شد و همچنین برای حدود ۱۶۸ هزار نفر در برنامه «غذا در برابر کار» زمینه‌ی کار فراهم می‌شود.

بانک توسعه‌ی آسیایی افزوده است که صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) هم ۲۰۰ میلیون دالر از کمک این بانک را دریافت می‌کند و آن‌را برای حفظ و مراقبت‌های اولیه بهداشتی و خدمات ضروری شفاخانه‌ها و همچنین تهیه‌ی واکسن هزینه خواهد کرد.

این کمک مالی همچنین یونیسف را قادر می‌کند تا ۱۰ هزار صنف آموزشی در روستاها برگزار و برای حدود ۲۶۴ هزار کودک که ۶۰ درصد آنها دختر هستند، زمینه‌ی آموزش را فراهم کند.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، این کشور با بحران بشری مواجه شده و براساس آمارهای رسمی، بیش از نیمی از جمعیت کشور غذای کافی برای خوردن ندارند. سازمان‌های کمک‌رسان با تأکید بر کمک‌رسانی عاجل درباره‌ی بروز فاجعه در افغانستان هشدار می‌دهند.