دیدار هیأت طالبان با نمایندگان کشورهای غربی در اُسلو

اعلامیه‌ی مشترک نمایندگان اروپا و امریکا: مردم افغانستان منبع مشروعیت حکومت این کشور است

نمايندگان ويژه کشورهای اروپایی و امریکا در یک اعلامیه‌ی مشترک گفته‌اند که نشست اُسلو و دیدارهای حاشیه‌ی این نشست به هیچ‌وجه به‌معنای به رسمیت‌شناختن یا مشروعیت بخشیدن به دولت موقت طالبان نیست.

در این اعلامیه که روز گذشته (چهارشنبه، ۶ دلو) از سوی نمايندگان ويژه اتحاديه اروپا، فرانسه، آلمان، ايتاليا، ناروی، بريتانيا و ايالات متحده منتشر شده، تأکید شده است که منبع مشروعیت هر حکومتی افغانستان، خود مردم این کشور خواهد بود.

آنان گفته‌اند که در نشست اُسلو، با تمرکز بر فوریت رسیدگی به بحران انسانی در افغانستان، بر اقدامات لازم برای کمک به کاهش رنج مردم در سراسر کشور تأکید کرده‌اند.

نمایندگان کشورهای اروپایی و امریکا گفته‌اند که «گام‌های برداشته‌شده» برای تسهیل دست‌رسی زنان به کار را به رسمیت شناختند و در عین حال ابراز نگرانی کردند که هنوز موانع خاصی وجود دارد.

آنان همچنین گفته‌اند که در دیدار با طالبان بر اهمیت احترام به حقوق بشر، نیاز شدید به یک نظام سیاسی فراگیر که ضامن ثبات و آینده‌ی صلح‌آمیز افغانستان باشد، تأکید کرده‌اند.

نمایندگان اورپا و امریکا افزوده‌اند که از طالبان خواسته‌اند تا اقدامات بیشتری را برای جلوگیری از افزایش نگران‌کننده‌ی نقض‌حقوق بشر، از جمله بازداشت‌های خودسرانه، ناپدیدشدن اجباری، سرکوب رسانه‌ها، قتل‌های فراقانونی، شکنجه و ممنوعیت تحصیل زنان و دختران انجام دهند.

آنان از وعده‌های طالبان مبنی بر این‌که همه زنان و دختران می‌توانند به مکاتب دست‌رسی داشته باشند و همچنین بازگشایی مکاتب در مارچ امسال استقبال و بر نیاز به آمادگی‌های عملی، بودجه‎‌ای و فنی برای اطمینان از تحقق این امر تأکید کرده‌اند.

نمایندگان اروپا و امریکا گفته‌اند که «مجدداً انتظار داریم که طالبان به تعهدات خود در زمینه‌ی مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر پایبند باشند».

آنان اضافه کرده‌اند که کشورهای غربی در حال گسترش عملیات‌ امدادی، کمک به جلوگیری از سقوط خدمات اجتماعی و حمایت از احیای اقتصاد افغانستان هستند.

نشست اُسلو به تاریخ سوم دلو آغاز و در تاریخ پنجم دلو پایان یافت. در این نشست هیأت طالبان با نمایندگان جامعه مدنی افغانستان و نمایندگان کشورهای غربی در اُسلو دیدار کردند. طالبان این نشست را پُردستاورد خوانده‌اند.