واکنش خانه‌ی آزادی بیان به لغو نشست خبری فدراسیون خبرنگاران

طالبان دلیل لغو نشست خبری فدراسیون خبرنگاران در کابل را توضیح دادند

به‌دنبال واکنش‌ها به لغو نشست خبری فدارسیون خبرنگاران و نهادهای رسانه‌ای توسط طالبان در کابل، این گروه در این باره وضاحت داده و گفته است که فعالیت همزمان دو فدراسیون را مناسب نمی‌داند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان امروز (جمعه، ۸ دلو) در رشته‌تویتی، نوشته است که یک فدراسیون فعال رسانه‌ها که رسانه‌های زیادی فعال در آن عضویت دارند، از قبل در کابل وجود داشت.

مجاهد همچنین نوشته است که اعلان فدراسیون دوم و عضویت دادن «رسانه‌هایی که سال‌ها پیش فعالیت‌شان متوقف شده و یا مسئولان‌شان از کشور فرار کرده‌اند، را گام مناسب نمی‌دانیم».

سخن‌گوی طالبان استدلال کرده است که این کار سبب رقابت ناسالم میان رسانه‌ها می‌شود.

به‌گفته‌ی او، اگر رسانه‌های متوقف‌شده می‌خواهند مانند رسانه‌های فعال دیگر فعالیت کنند، باید جوازهای پایان‌یافته‌ی‌شان را تمدید، مالیات‌شان را پرداخت و در چوکات قانون رسانه‌ها به‌گونه‌ی واقعی و سالم فعالیت کنند.

این درحالی است که روز چهارشنبه هفته‌ی جاری قرار بود فدراسیون خبرنگاران و نهادهای رسانه‌ای نتايج نخستين سروی حاوی معلومات راجع به وضعیت خبرنگاران، دست‌رسی به معلومات و ضرب‌و‌شتم خبرنگاران از پانزدهم آگست ٢٠٢١  تا امروز را در یک نشست خبری با رسانه‌ها شریک کند، اما زیر فشار طالبان و به دستور شفاهی این گروه لغو نشست را لغو کرد.

لغو این نشست خبری واکنش‌های متعددی را در پی داشته است. خانه‌ی آزادی بیان آن‌را تجاوز آشکار بر حریم آزادی بیان دانسته و از طالبان خواسته است که بیشتر از این، آزادی بیان را زیر پا نکنند.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز ممانعت از برگزاری نشست خبری رسانه‌ها توسط طالبان را محدودیت آزادی بیان خوانده و از این گروه خواسته است تا سعی نکنند کسانی را که فکر می‌کنند دیدگاه‌های متفاوتی دارند، محدود کنند.

همین طور، سازمان عفو بین‌الملل نیز اقدام طالبان مبنی بر لغو نشست خبری فدراسیون خبرنگاران و نهادهای رسانه‌ای در کابل را سرکوب رسانه‌های آزاد و حمله‌ی آشکار به روزنامه‌نگاری خوانده است.

این سازمان روز گذشته در تویتی نوشته است که رسانه‌ها نقش اساسی در اطلاع‌رسانی به جهان در مورد وضعیت افغانستان دارند و کارکنان رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در این کشور باید آزادانه کار کنند و از آنها محافظت شود.