AFP

سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان: به شناسایی بین‌المللی نزدیک شده‌ایم

مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان می‌گوید، حکومت سرپرست این گروه در حال کسب مشروعیت‌المللی هستند و به این هدف نزدیک شده است.

او این مطلب را روز چهارشنبه (۱۳ دلو) در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه مطرح کرده است.

در حالی که حدود شش ماه از تسلط طالبان بر افغانستان می‌گذرد، تاکنون هیچ کشوری این گروه را به رسمیت نشناخته است. با این حال متقی گفته است: «ما به این هدف [شناسایی] نزدیک‌تر شده‌ایم…این حق ماست، حق افغان‌ها. ما به مبارزه و تلاش‌های سیاسی خود ادامه خواهیم داد تا به حق خود برسیم.»

او افزوده است که دولت طالبان فعالانه با جامعه بین‌المللی درگیر است و نشانه‌ای از پذیرش این دولت وجود دارد.

متقی تصریح کرده است: «جامعه بین‌المللی می‌خواهد با ما تعامل داشته باشد. ما دستاوردهای خوبی در این زمینه داشته ایم.»

وزیر خارجه طالبان در ادامه گفته است که چندین کشور سفارتخانه‌های خود را در کابل بازگشایی کرده و انتظار می‌رود شماری دیگر از کشورها نیز نمایندگی دیپلماتیک خود را در افغانستان فعال کند.

متقی در بخشی از گفت‌وگوی خود بیان کرده است که طالبان هر اقدامی که در زمینه‌های حقوق بشر انجام می‌دهند، مطابق شرایط است نه فشار بین‌المللی. او گفته است: «کاری که ما در کشورمان انجام می‌دهیم به این دلیل نیست که باید شرایطی را داشته باشیم یا تحت فشار کسی این کار را انجام نمی‌دهیم. ما طبق برنامه و سیاست خود این کار را انجام می‌دهیم.»

طالبان متهم به نقض گسترده حقوق بشر از جمله حقوق زنان هستند. پس از تسلط این گروه زنان از کار در ادارات دولتی منع شده و همچنین امسال دختران نتوانستند مکتب بروند.

کشورهای خارجی احترام به حقوق بشری را یکی از شروط شناسایی دولت طالبان می‌دانند.