بانک مرکزی افغانستان
عکس: آرشیف

بانک مرکزی تصمیم امریکا درباره‌ی ذخایر ارز افغانستان را ناعادلانه خواند

بانک مرکزی افغانستان که در حال حاضر تحت کنترل طالبان قرار دارد، تصمیم امریکا درباره‌ی دارایی مسدودشده این بانک را ناعادلانه خوانده و خواستار تجدید نظر در این زمینه شده است.

جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا در یک فرمان اجرایی از هفت میلیارد دالر ذخایر ارز افغانستان، ۳.۵ میلیارد دالر آن را به خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر اختصاص داده است. طبق این فرمان، ۳.۵ میلیارد دیگر به یک صندوق امانی برای کمک به افغانستان انتقال می‌شود.

بانک مرکزی حکومت سرپرست طالبان امروز (شنبه، ۲۳ دلو) در واکنش به این فرمان در اعلامیه‌ای گفته است که مالک اصلی ذخایر ارز این بانک مردم افغانستان است و این ذخایر مربوط به حکومت‌ها، احزاب و گروه‌‍‌‌ها نیست.

در این اعلامیه آمده است که بانک مرکزی تصمیم اخیر ایالات متحده‌ی امریکا در خصوص مسدودکردن ذخایر ارزی و اختصاص آن به اهداف غیر مرتبط را «ناعادلانه» دانسته و هیچ‌گاه نمی‌پذیرد که ذخایر ارزی افغانستان تحت نام غرامت یا کمک‌‎های بشری در اختیار دیگران قرار داده شود.

بانک مرکزی افزوده است که ذخایر ارزی افغانستان به‌منظور تطبیق سیاست پولی، تسهیل تجارت با جهان و استحکام نظام مالی و بر حسب قانون و مقررات استفاده می‌شود.

در اعلامیه‌ی بانک مرکزی حکومت سرپرست آمده است که ذخایر ارزی افغانستان با درنظرداشت اهداف مشخص، مطابق به معیارهای پذیرفته‌شده جهانی مدیریت می‌‎شود و بخشی از آن در امریکا سرمایه‌گذاری شده تا با حفظ مصئونیت آن، در صورت نیاز جهت رسیدن به اهداف تعیین شده، در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد.

ذخایر ارزی افغانستان در امریکا پس از روی‌کارآمدن طالبان در بانکی در نیوریاک امریکا مسدود شد.

تصمیم اخیر امریکا درباره این ذخایر، واکنش‌های نهادهای حقوق بشری را نیز در پی داشته است.

دیدبان حقوق بشر از فرمان جو بایدن مبنی بر اختصاص ۳.۵ میلیارد دالر ذخایر بانک مرکزی افغانستان برای خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر، انتقاد کرده و گفته است که رییس‌جمهور امریکا به‌دنبال تصرف دارایی‌های افغانستان است.

این نهاد گفته است که «طالبان ظالم، وحشی و زن ستیز هستند، اما چرا مردم افغانستان باید به خاطر آن مجازات شوند؟»