طالبان در فراه: عواید گمرک و مستوفیت این ولایت ۵۶ درصد افزایش یافته است

مسئولان محلی طالبان در فراه می‌گویند که عواید گمرک و مستوفیت این ولایت طی ماه‌های میزان، عقرب، قوس و جدی سال جاری، ۵۶ درصد به تناسب زمان مشابه در سال قبل افزایش را نشان می‌دهد.

مولوی عتیق‌الله، مستوفی طالبان در فراه به روزنامه اطلاعات روز گفت که طی این مدت بیش از سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون افغانی جمع‌آوری شده است و به تناسب سال قبلی بیش از یک میلیارد و ۴۰۹ میلیون افغانی افزایش را نشان می‌دهد.

او تأکید دارد که تلاش‌ها برای مبارزه‌ی جدی با فساد و همچنین بلندبردن عواید مستوفیت و گمرک شیخ ابونصر فراهی جریان دارد.

قاری بدرالدین، مسئول مطبوعاتی طالبان در فراه نیز در صحبت با روزنامه اطلاعات روز تأکید کرد که آنان در راستای مبارزه با فساد جدی اقدام می‌کنند و به همین خاطر عواید فراه افزایش یافته است.

بخشی از کالاهای وارداتی ایرانی به‌شمول نفت از طریق بندر شیخ ابونصر فراهی در‌ ولسوالی شیب‌کوه قلعه‌کاه وارد کشور می‌شود، اما حالا مقام‌های محلی طالبان تأکید دارند که نظارت از جمع‌آوری عواید از این بندر افزایش یافته است.

در گذشته‌ها گزارش‌های متعددی مبنی بر فرار گسترده عواید گمرکی از بندر شیخ ابونصر فراهی وجود داشت و حتا به‌خاطر فساد بخشی از مواد نفتی ایرانی به جای واردات از گمرک اسلام‌قلعه هرات از طریق فراه وارد کشور می‌شود.

شش ماه از حاکمیت طالبان بر افغانستان می‌گذرد و طالبان تأکید زیادی به جمع‌آوری عواید گمرکی دارند، تا بتوانند که یک قسمتی از فشار بلند اقتصادی برای تأمین مصارف حکومتی را کاهش دهند.