فرانسه: تسلط طالبان از راه زور، ریشه‌ی بحران انسانی در افغانستان است

نیکلاس دو ریویر، نماینده‌ی دایمی فرانسه در سازمان ملل گفته است که تصاحب قدرت توسط طالبان از راه زور، ریشه‌ی بحران انسانی و فروپاشی اقتصاد افغانستان است.

او روز چهارشنبه (۲۷ دلو) در بیانیه‌ی خود در نشست شورای امنیت سازمان ملل که توسط سفارت فرانسه در کابل منتشر شده، گفته است که پیامد بحران افغانستان هم‌اکنون در منطقه و جهان محسوس است و ممکن است پیامدهای جدی بیشتری هم داشته باشد.

این دیپلمات فرانسوی گفته است که شروط جامعه‌ی جهانی برای عادی‌سازی روابط با طالبان بسیار واضح است. به گفته‌ی او، یکی از این شرایط، قطع رابطه‌ی طالبان با گروه‌های تروریستی است؛ در حالی که تهدید ادامه دارد.

نماینده‌ی دایمی فرانسه گفته است که حملات داعش افزایش یافته است و به‌طور کلی، گروه‌های تروریستی از جمله القاعده از زمان تسلط طالبان احساس قدرت می‌کنند.

او تأکید کرده است که در میان اولویت‌ها، مبارزه با تروریسم یک چالش همیشگی است و باید به آن توجه شود.

نیکلاس دو ریویر گفته است که سازمان ملل متحد برای مقابله با بحران‌هایی که جهان را تکان می‌دهد نیاز به همکاری با سازمان‌های منطقه‌ای دارد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم در نشست شورای امنیت این سازمان بر همکاری سازمان پیمان امنیت جمعی برای  پیش‌گیری از درگیری، مبارزه با تروریسم و حمایت از افغانستان تأکید کرده است. به‌گفته‌ی او، این موضوعات در صدر فهرست همکاری دو سازمان قرار دارند.

سازمان پیمان امنیت جمعی متشکل از کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان است.

آقای گوترش با توصیف این بلوک به‌عنوان یک شریک مهم برای سازمان ملل گفته است: «بنیان‌گذاران ما درک کردند که هیچ سازمانی به تنهایی نمی‌تواند صلح، امنیت و توسعه را در دنیای پیچیده و به سرعت در حال تغییر تضمین کند».

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین درباره‌ی وخامت اوضاع در افغانستان هشدار داده و گفته است که تروریسم نه تنها برای امنیت منطقه، بلکه برای کل جهان یک تهدید دایمی است.

او گفته است: «بدون اقدام مصمم، انقباض شدید اقتصادی، افزایش بیکاری و تشدید بحران انسانی به ناامیدی دامن می‌زند و افراط‌گرایی را پرورش می‌دهد.»