برگشت آوارگان کوچ اجباری به خانه‌های‌شان در دایکندی؛ «داروندار ما فروخته شده است»

آوارگان کوچ اجباری در ولسوالی‌های گیزاب و پاتو در دایکندی پس از پنج ماه دوباره به خانه‌های برگشتند؛ اما آنان اکنون می‌گویند که با کمبود مواد غذایی و امکانات اولیه مواجه‌اند.

آوارگان با فرستادن ویدیویی به روزنامه اطلاعات‌روز مدعی‌اند زمانی‌که مجبور به کوچ شده‌اند، افراد نزدیک به طالبان به آنان اجازه‌ی برداشت فراورده‌های زراعتی‌شان را ندادند.

یکی از این آوارگان که نمی‌خواهد هویت‌اش فاش شود، همچنین می‌گوید که افراد وابسته به طالبان داروندار آنان را با خود برده و فروش رسانده‌اند.

او مدعی است افرادی که در خانه‌های آوارگان در روستای کندیر جابه‌جا شده بودند، حتا وسایل منابر و مساجد را هم با خودشان برده‌اند.

ویدیویی که در اختیار اطلاعات روز قرار گرفته، نیز نشان می‌دهد که تمام داشته‌های یک منبر به غارت رفته و تبدیل به یک مخروبه شده‌ است.

با این حال، غلام یحیا اخلاقی یکی از بزرگان محل، برگشت دوباره مردم به خانه‌شان را گام ارزنده نی خواند؛ اما می‌گوید که آوارگان با مشکلات شدید اقتصادی مواجه‌اند.

او از نهادهای امدادرسان و اداره‌ی محلی طالبان در دایکندی می‌خواهد که به قربانیان کوچ اجباری توجه کنند.

در اوایل به قدرت‌رسیدن طالبان، بیش از ۴۰۰ خانواده از روستای «کندیر» ولسوالی گیزاب و مناطق «تگابدار» و «ورگ» ولسوالی پاتو دایکندی از خانه‌های مجبور به کوچ‌ شدند.

یک تعدادی از آوارگان به مناطق مختلف ولسوالی‌های گیزاب و پاتو دایکندی پناه برده و شماری دیگر هم به ولایت‌های کابل، هرات و قندهار آواره شدند.

این آوارگان پس از ماه‌‏ها دادخواهی توانسته‌اند به حکم ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان دوباره به مناطق‌ اصلی‌شان برگردند.

چندی پیش امان‌‏الله عبید، والی طالبان دایکندی اعلام کرده بود که براساس دستور آخوندزاده آوارگان کوچ اجباری می‏توانند دوباره به خانه‏های شان برگردند.

عبید در آن زمان گفته بود که هیچ کس حق ندارد، مانع رفتن آوارگان به مناطق اصلی‌شان شوند. به گفته والی طالبان در دایکندی هر کسی که حق ادعای ملکیت زمین‌های تحت دعوا را دارد، به نهادهای عدلی و قضایی مراجعه کرده و دعاوی شان از این مجرا پی‎گیری کنند.