واکنش عفو بین‌الملل به لغو نشست خبری رسانه‌ها

عفو بین‌الملل: امریکا تصمیم خود درباره‌ی دارایی افغانستان را فورا لغو کند

سازمان عفو بین‌الملل تصمیم اخیر امریکا درباره‌ی دارایی بانک مرکزی افغانستان را «غیرمنطقی و ناعادلانه» خوانده و گفته است که این تصمیم باید فورا لغو شود.

براساس تصمیم دولت بایدن از هفت میلیارد دالر ذخایر بانک مرکزی افغانستان که در آن کشور نگهداری می‌شد و پس از تسلط طالبان مسدود شد، ۳.۵ میلیارد آن‌ به‌عنوان غرامت برای قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر اختصاص داده می‌شود.

همچنین، نیمی دیگر از ذخایر بانک مرکزی به‌عنوان کمک به مردم افغانستان به یک صندوق امانی انتقال داده می‌شود. کاخ سفید می‌گوید که انتقال این پول بستگی به حکم دادگاه دارد.

سازمان عفو بین‌الملل امروز (دوشنبه، ۲ حوت) در بیانیه‌ای، این تصمیم بایدن را اشتباه خوانده و گفته است که خانواده‌های قربانیان و بازماندگان حملات یازدهم سپتامبر مستحق عدالت، غرامت و پاسخگویی هستند؛ اما پول مورد نظر متعلق به عاملان این حملات «شنیع» نیست، بلکه دارایی مردم افغانستان است که امروز در گرسنگی به‌سر می‌برند.

سازمان عفو بین‌الملل افزوده است که امریکا حفظ جان افراد را بر سایر اهداف سیاست در افغانستان اولویت دهد. این سازمان تأکید کرده است درحالی که افغانستان به سمت یک فروپاشی اقتصادی بی‌سابقه پیش می‌رود، ایالات متحده باید پیش‌گیری از مرگومیر را در اولویت قرار دهد.

عفو بین‌الملل علاوه کرده است که اگر ایالات متحده بخواهد از گرسنگی، رنج و مرگ فراگیر در افغانستان جلوگیری کند، پول بیشتر در اختیار مردم افغانستان قرار دهد.

این سازمان تأکید کرده است که امریکا فورا تصمیم خود را مبنی بر تقسیم ذخایر ارز خارجی منجمدشده‌ی افغانستان لغو کند و اطمینان حاصل شود که مبلغ کامل در دست‌رس مردم افغانستان باقی می‌ماند.

تصمیم اخیر امریکا درباره‌ی ذخایر بانک مرکزی افغانستان واکنش‌های منفی گسترده‌ای را در پی داشته ‌است. مقام‌های امریکایی می‌گویند که از این فرمان در رسانه‌ها تعبیر نادرست شده است.

جن ساکی، سخن‌گوی کاخ سفید هفته‌ی گذشته در یک نشست خبری در پاسخ به سئوالی درباره‌ی این فرمان گفت که این یک مرحله‌ از یک روند است. او تأکید کرد تا زمانی که دادگاه حکمی صادر نکند این پول به هیچ وجهی قابل انتقال نیست.

خانم ساکی افزود کاری را که رییس‌جمهور انجام داده، این است که اجازه می‌دهد بخشی از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان موجود در امریکا به نفع مردم افغانستان استفاده شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *