اطلاعات روز

حمله‌ی روسیه به اوکراین؛ کیف: در برابر اقدام جنگی مسکو پیروز خواهیم شد

سخن‌گوی وزارت امور خارجه‌ی اوکراین در بیانیه‌ای که در فیسبوک منتشر کرد، اقدام نظامی روسیه در روز پنج‌شنبه را «اقدام جنگی» توصیف کرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، اولگ نیکولنکو، سخن‌گوی این وزارت در بیانیه‌ای گفت: «این یک اقدام جنگی، حمله به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین، نقض فاحش اساس‌نامه سازمان ملل و هنجارها و اصول اساسی حقوق بین‌الملل است.»

نیکولنکو گفت که نیروهای روسی، در حمله‌ای که هدف آن «ویران کردن دولت اوکراین، تصرف اراضی اوکراین با زور و تحت کنترل‌گرفتن مناطق اشغالی» بود، حملاتی را به شهرهای «مسالمت‌آمیز» اوکراین انجام داده‌اند.

در این بیانیه آمده است: «اوکراین مدعی حق خود برای دفاع از خود مطابق با قوانین بین‌المللی است و ارتش اوکراین آماده است تا متجاوز را دفع کند و با تمام توان از خاک اوکراین دفاع کند.»

نیکولنکو از جامعه بین‌المللی خواست که «فورا وارد عمل شود» و درخواست کرد که تحریم‌های جدید علیه روسیه و تجهیزات نظامی برای حمایت از قابلیت‌های دفاعی اوکراین در اختیارشان قرار داده شود.

در این بیانیه گفته شده: «جان و امنیت نه تنها شهروندان اوکراینی، بلکه امنیت شهروندان اروپا و آینده نظم جهانی به واکنش متحد ما بستگی دارد».

وزیر خارجه اوکراین: اوکراین پیروز خواهد شد

دیمیترو کوله‌با، وزیر امور خارجه‌ی اوکراین صبح پنجشنبه در تویتی از «اوکراینی‌ها در سراسر جهان» درخواست کرد تا صحبت کنند و از رهبران خود بخواهند اقدام کنند.

او نوشت: «پوتین حمله کرد، اما هیچ‌کس فرار نمی‌کند. ارتش، دیپلمات‌ها، همه کار می‌کنند. اوکراین می‌جنگد. اوکراین از خود دفاع خواهد کرد. اوکراین پیروز خواهد شد.»

او گفت: «حقیقت حمله‌ی پوتین را با کشورهای خود را به اشتراک بگذارید و از دولت‌ها بخواهید که فورا وارد عمل شوند.»

رهبران اروپایی تهاجم روسیه را «به شدیدترین لحن ممکن» محکوم کردند

رییس شورای اروپا و رییس کمیسیون اروپا روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌ای مشترک اقدام نظامی روسیه در اوکراین را «به شدیدترین لحن ممکن» محکوم کردند.

چارلز میشل، رییس شورای اروپا و اورسولا فون درلاین، رییس کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای اعلام کردند: «روسیه به شدت قوانین بین المللی را نقض کرده و امنیت و ثبات اروپا و جهانی را تضعیف می‌کند. ما از روسیه می‌خواهیم فورا خصومت‌ها را متوقف کند، ارتش خود را از اوکراین خارج کند و به تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال اوکراین احترام بگذارد. این‌گونه استفاده از زور و اجبار جایی در قرن بیست‌ویکم ندارد.»

رهبران اروپایی در مورد اقدام علیه مسکو گفت‌وگو می‌کنند. در بیانیه آمده است که میشل نشست شورای اروپا را در روز پنج‌شنبه برای بحث در مورد بحران اوکراین و اقدامات تنبیهی احتمالی علیه روسیه برنامه‌ریزی کرده است.

این بیانیه افزوده است: «ما به خاطر از دست‌رفتن جان‌ها و رنج بشری ابراز تأسف می‌کنیم. اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن آماده‌ی ارایه فوری واکنش اضطراری بشردوستانه هستند. ما از روسیه و تشکل‌های مسلح تحت حمایت روسیه می‌خواهیم که به قوانین بین‌المللی بشردوستانه احترام بگذارند.»

طبق این بیانیه، اتحادیه اروپا در مواجهه با این بحران بی‌مانند در کنار اوکراین و مردمش محکم ایستاده است و کمک‌های سیاسی، مالی و بشردوستانه بیشتری ارائه خواهد کرد: «ما در حال هماهنگی واکنش خود با شرکای بین‌المللی‌مان، از جمله ناتو و گروه ۷ هستیم که رهبران آن امروز با یک‌دیگر دیدار خواهند کرد.»

واکنش امریکا و بریتانیا

حمله‌ی روسیه بر بخش‌های شرقی اوکراین صبح امروز پس از صدور فرمان ولادیمیر پوتین، آغاز شده است. تا کنون گزارش‌هایی از انفجار در کیف، پایتخت و چند شهر دیگر اوکراین نیز منتشر شده است. همین‌طور، روسیه ادعا کرده است که پدافند هوایی اوکراین و برخی تأسیسات نظامی اوکراین را هدف قرار داده است. اوکراین نیز مدعی شده است که پنج جنگنده و یک بالگرد روسیه را هدف قرار داده است؛ ادعایی که از سوی مسکو رد شده است.

پارلمان اوکراین به اعلام وضعیت اضطراری و نظامی در این کشور رأی مثبت داده است. ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین مردم این کشور را به آرامش دعوت کرده، اما در عین زمان با برخی از سران کشورها، از جمله جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا و بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا درباره‌ی حمله‌ی روسیه بر اوکراین تلفنی صحبت کرده است.

جو بایدن، در بیانیه‌ای، گفته است که پوتین یک جنگ از پیش برنامه‌ریزی شده را انتخاب کرده است که تلفات فاجعه‌بار و رنج انسانی را به همراه خواهد داشت. بایدن گفته است که روسیه به تنهایی مسئول مرگ و ویرانی این حمله است.

او افزوده است که ایالات متحده، متحدان و شرکای آن به شیوه‌ای متحد و قاطع پاسخ خواهند داد. او علاوه کرده است که امروز با همتایان خود در گروه ۷ ملاقات خواهد کرد و سپس با مردم امریکا درباره‌ی تصمیم علیه «این اقدام تجاوزکارانه بی‌مورد علیه اوکراین و صلح و امنیت جهانی» صحبت می‌کند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) نیز حمله‌ی روسیه به اوکراین را «گستاخانه و نقض عیان حقوق بین‌الملل» خوانده است. او این حمله را تهدیدی جدی علیه امنیت اروپا-آتلانتیک خوانده است.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز گفته است که از رویدادهای اوکراین وحشت‌زده شده است. او در تویتی، نوشته است که رییس‌جمهور پوتین با حمله‌ی بی‌بدیل به اوکراین، مسیر خون‌ریزی و ویرانی را انتخاب کرده است. او تأکید کرده است که بریتانیا و متحدانش به حمله‌ی روسیه قاطعانه پاسخ خواهند داد.