تلاشی خانه‌به‌خانه در شمال کابل

تلاشی خانه‌به‌خانه در کابل؛ طالبان: عملیات برای بازداشت عناصر شریر در جریان است

حکومت سرپرست طالبان از راه‌اندازی «عملیات تصفیوی» در کابل و شماری از ولایات نزدیک به کابل خبر داده است. رهبری این عملیات را ملا فاضل مظلوم، معاون وزارت دفاع طالبان بر عهده دارد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان و معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ این گروه امروز (جمعه، ۶ حوت) در اعلامیه‌ای، گفته است که این عملیات از سوی نیروهای مشترک وزارت‌های دفاع و داخله و ریاست استخبارات طالبان راه‌اندازی شده است.

هدف از راه‌اندازی این عملیات بازداشت و از بین‌بردن «افراد دزد، اختطاف‌‎گر، عناصر شریر و مجرمان» گفته شده است.

مجاهد گفته است که این افراد قبلا از سوی نیروهای طالبان شناسایی شده‌اند. به‌گفته‌ی او، در جریان این عملیات به هیچ فرد غیرنظامی ضرر نمی‌رسد و تمام تدابیر برای «برخورد خوب» با مردم روی‌دست گرفته شده است.

سخن‌گوی طالبان در بخشی از این اعلامیه از مردم خواسته است که با نیروهای این گروه برای بازداشت افراد یادشده همکاری کنند. او اطمینان داده است که برای کسانی که «مجرم نباشند و یا با مجرمان در ارتباط نباشند» مشکلی پیش نخواهد آمد.

این درحالی است که اخیرا شماری از باشندگان شمال کابل ادعا کرده‌اند که نیروهای طالبان تلاشی خانه‌به‌خانه را در ساحه‌ی خیرخانه‌ی شهر کابل راه‌اندازی کرده‌اند.

این باشندگان گفته‌اند که طالبان خانه‌های کسانی را که از ولایت‌های شمال کابل، از جمله پنجشیر، کاپیسا و پروان هستند، با دقت تلاشی و در برخی موارد با آنان برخورد خشن و توهین‌آمیز می‌کنند.

در همین حال، امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری پیشین در یک یادداشت فیسبوکی نوشته است که «ملیشه‌های طالبان» خانه‌های مردم ولایت‌های پروان، کاپیسا، پنجشیر و کوهدامن را در کابل با «وحشیانه‌ترین شکل» تلاشی می‌کنند.

صالح مدعی شده است که «ملیشه‌های طالبان» هیچ احترامی به حریم خصوصی مردم ندارند و «الماری‌های لباس مردم را بی‌عزت می‌سازند». او علاوه کرده است که از نظر طالبان، هر کسی که از ولایات یادشده باشد، مجرم است؛ مگر این‌که بتواند خود را بی‌گناه ثابت کند.

صالح هشدار داده است که «بی‌حرمتی به حریم خصوصی مردم به اساس خط قومی و محلی بهای سنگین را در پی خواهد داشت».

چند روز پیش طالبان نیروی ۱۵۰۰ نفری را به ولایت بامیان اعزام کرده بودند. هدف از اعزام این نیروها تأمین امنیت بهتر گفته شده است، اما در عین حال، غلام محمد بختیار، رییس پلان و اپراسیون لوای ۲۰۳ منصوری طالبان گفته است که گزارش‌‏هایی وجود دارد که «جبهه مقاومت ۲» در بامیان در حال شکل‌گیری است.