اطلاعات روز

امریکا: طالبان به تعهدشان مبنی بر عبور آزاد افراد از افغانستان عمل کنند

وزارت خارجه‌ی امریکا به تصمیم طالبان مبنی بر ممنوعیت سفر شهروندان افغانستان از این کشور واکنش نشان داده و از این گروه خواسته است که به تعهد خود مبنی بر عبور آزاد افراد عمل کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ند پرایس، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی ایالات متحده اواخر روز دوشنبه (۹ حوت) گفته است که امریکا درباره‌ی این موضوع با طالبان در ارتباط است.

او گفته است: «ما اظهارات طالبان را دیده‌ایم که در مطبوعات گزارش شده و نگرانی‌های خود را با طالبان مطرح کرده‌ایم.»

سخن‌گوی وزارت امور خارجه‌ی امریکا گفته است که توانایی ایالات متحده برای تسهیل تخلیه «متحدان افغان» خود به این بستگی دارد که طالبان به تعهد خود مبنی بر عبور آزاد عمل کنند.

هوگو شورتر، کاردار سفارت بریتانیا هم از دستورالعمل طالبان برای جلوگیری از سفر شهروندان افغانستان به خارج از این کشور و ممانعت زنان از رفتن به بورسیه‌های تحصیلی بدون محرم انتقاد کرده و آن‌را محدودیت‌های غیرقابل قبول دانسته است.

او دوشنبه‌شنب در رشته‌تویتی نوشته است: «من از طالبان می‌خواهم که اظهارات خود را فوراً روشن کنند. جهان همچنان ناظر رفتار طالبان است. چنین اقداماتی هم تعهدات در قبال جامعه جهانی و هم اعتماد مردم افغانستان را تضعیف می‌کند.»

حکومت سرپرست طالبان به‌تازگی اعلام کرده‌ است کسانی که اگر «عذری» نداشته باشند اجازه‌ی سفر به خارج از افغانستان را ندارند. طبق این تصمیم، همکاران نظامیان خارجی نمی‌توانند از افغانستان خارج شوند.

ذبیح‌الله مجاهد، ‌سخن‌گو و معین امور نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت سرپرست طالبان به تازگی همچنین گفته است که محرم برای زنانی که قصد سفر از افغانستان را دارند، ضروری است. او تأکید کرده است که محرم برای زنان ضروری است و حکومت طالبان تلاش می‌کند، برای کسانی که به بورسیه‌ی تحصیلی به خارج از کشور می‌روند، راه‌های «محرم و مشروع» پیدا کند.