Photo:Via VOA

نماینده‌ی ویژه امریکا: از استعداد زنان و دختران برای ثبات افغانستان استفاده شود

رینا امیری، نماینده‌ی ویژه امریکا در امور زنان و دختران افغانستان می‌گوید، این کشور باید از استعداد زنان و دختران برای حرکت به سوی ثبات و آینده‌ای که شایسته آن است، استفاده کند.

امیری بامداد امروز (چهارشنبه، ۱۱ حوت) در رشته‌تویتی نوشته است که در دوحه، پایتخت قطر برای چندین روز در مورد حقوق بشر و زنان در افغانستان و اهمیت رهبری جهان اسلام در این موضوعات با برخی از مقام‌های قطر گفت‌وگو کرده است.

او گفته است که رهبران زن قطر نمونه‌ای عالی از زنان مسلمان در نقش‌های عمومی و سیاسی برای پیشرفت کشورشان هستند.

نماینده‌ی ویژه امریکا گفته است که با میاسه آل ثانی، رییس هیأت موزیم‌های قطر درباره‌ی حمایت از زنان و هنرمندان افغانستان گفت‌وگو کرده است.

او اضافه کرده است که با متحدان و شرکای امریکا در دوحه در مورد اهمیت هماهنگی تلاش‌ها در زمینه آموزش دختران، اشتغال زنان و حقوق بشر رایزنی کرده است.

امیری گفته است که پیشرفت در افغانستان با پیشرفت زنان، دختران و اعضای جمعیت‌های در معرض خطر بستگی دارد.

او در ادامه افزوده است که تیم دختران ربات‌ساز افغانستان بازتابی قدرتمند از استعداد، بینش و نبوغ دختران افغان است.

نماینده‌ی ویژه امریکا تصریح کرده است که آموزش دختران، رفاه اجتماعی و اقتصادی جوامع را بهبود می‌بخشد و می‌تواند به رشد و نوآوری افغانستان کمک کند.

او علاوه کرده است که به مشارکت جهان اسلام برای نشان‌دادن تنوع غنی در اسلام و جایگاه زنان و دختران در فضاهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ادامه خواهد داد.

پس از روی‌کارآمدن طالبان زنان و دختران با محدویت‌های گسترده‌ مواجه شدند. این گروه زنان را از کار در بیشتر ادارات دولتی منع کرده‌اند. همچنین طالبان در جریان سال تعلیمی ۱۴۰۰ به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه‌ی رفتن به مکتب را ندادند.