سرگئی لاوروف

وزیر خارجه‌ی روسیه: سیاستمداران غربی درباره‌ی جنگ هسته‌ای فکر می‌کنند

درحالی که ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه به نیروهای هسته‌ای این کشور دستور آماده‌باش داده است، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه‌ی پوتین می‌گوید که سیاستمداران غربی درباره‌ی جنگ هسته‌ای فکر می‌کنند نه روس‌ها.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، او این اظهارات را امروز (پنج‌شنبه، ۱۲ حوت) در یک نشست خبری مطرح کرده است.

لاوروف گفته است: «واضح است که جنگ جهانی سوم فقط می‌تواند هسته‌ای باشد، اما توجه شما را به این نکته جلب می‌کنم که این موضوع در ذهن سیاست‌مداران غربی است و نه در ذهن روس‌ها.»

این درحالی است که دستور آماده‌باش به نیروهای هسته‌ای روسیه نگرانی از وقوع جنگ هسته‌ای را به‌دنبال داشته است. پوتین این دستور را پس از وضع تحریم‌های شدید غرب علیه روسیه در پی حمله‌ی این کشور به اوکراین صادر کرد.

در همین حال میشل باشله، کمیسر عالی سازمان ملل برای حقوق بشر امروز گفته است که خطر جنگ هسته‌ای کل بشریت را تهدید می‌کند: «افزایش سطح هشدار سلاح‌های هسته‌ای نشان‌دهنده‌ی میزان خطراتی است که کل بشریت را تهدید می‌کند.»

وزیر خارجه‌ی روسیه در نشست خبری امروز خود همچنین گفته است که روسیه زیر بار فشار و زور [غرب] نخواهد رفت و هیچ توافق دیکته‌شده‌ای را قبول نمی‌کند. لاوروف افزوده است: «امیدوارم که شرکای غربی ما آرام شده و آماده‌ی گفت‌وگو شوند.»

وزیر خارجه‌ی پوتین اضافه کرده است که روسیه آماده‌ی گفت‌وگو در مورد ضمانت‌‌های امنیتی اوکراین و کل اروپا است.

لاوروف در ادامه اضافه کرده است که «عملیات ویژه در اوکراین یک تصمیم اجباری بود، چون غرب صدای ما را نشنید».

حمله‌ی روسیه به اوکراین یک هفته پیش آغاز شد. ارتش اوکراین تا کنون در شهرها در برابر نظامیان روسیه مقاومت کرده‌اند. براساس گزارش‌ها، نظامیان روسیه در تلاش تصرف کیف، پایتخت اوکراین هستند که تا کنون موفق نشده‌اند.