پاکستان و ازبیکستان باهم برای آزادسازی دارایی‌های افغانستان لابی خواهند کرد

عمران خان: پاکستان و ازبیکستان باهم برای آزادسازی دارایی‌های افغانستان لابی خواهند کرد

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان گفته است که اسلام‌آباد و تاشکند برای آزادسازی دارایی‌های افغانستان که پس از تسلط طالبان بر افغانستان توسط جامعه جهانی مسدود شده، لابی خواهند کرد.

آقای خان این اظهارات را روز گذشته (پنج‌شنبه، ۱۲ حوت) در یک نشست خبری با شوکت میرضیایف، رییس‌جمهور ازبیکستان در اسلام‌آباد مطرح کرده است. میرضیایف صبح روز گذشته در یک سفر رسمی دو روزه به اسلام‌آباد رفته است.

به گزارش روزنامه دان چاپ پاکستان، عمران خان گفته است که اسلام‌آباد و تاشکند تصمیم گرفته‌اند تا تمام تلاش‌شان را برای لابی‌گری به‌خاطر آزادسازی دارایی‌های مسدودشده‌ی افغانستان، به خرچ دهند.

او تأکید کرده است که پاکستان و ازبیکستان با طرف افغانستان نیز گفت‌وگو خواهند کرد تا ببینند چه شرایطی برای به رسمیت شناختن از سوی جامعه جهانی لازم است و نیز «آنچه که افغانستان می‌تواند برای به رسمیت شناختن بین‌المللی انجام دهد: «ما تصمیم گرفته‌ایم که این کمپین را باهم انجام دهیم.»

این درحالی است که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، نزدیک به ده میلیارد دالر ذخایر بانک مرکزی این کشور که در بانک‌های امریکا و چند کشور دیگر نگهداری می‌شد، مسدود شد.

چندی قبل جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا یک فرمان اجرایی را امضا کرد که بر مبنای آن از حدود هفت میلیارد دالر دارایی افغانستان در بانک‌های امریکا، ۳.۵ میلیارد آن به‌عنوان غرامت به خانواده‌های قربانیان رویداد یازدهم سپتامبر پرداخت خواهد شد.

این فرمان بایدن با واکنش‌های گسترده مواجه شد و سخن‌گوی کاخ سفید در یک نشست خبری اعلام کرد که بدون حکم دادگاه، هیچ مبلغی قابل انتقال نیست.

از سوی هم، نخست‌وزیر پاکستان در نشست خبری مشترک با رییس‌جمهور ازبیکستان گفته است که اتصال کشورش به ازبیکستان از طریق خاک افغانستان به نفع مردم این کشور جنگ‌زده [افغانستان] است که در ۴۰ سال گذشته شاهد «روزهای سخت» بوده‌اند.

اشاره‌ی عمران خان به پروژه‌ی راه آهن «ترمذ-مزارشریف-کابل-پیشاور» بوده است که پاکستان را به آسیای مرکزی و جمهوری‌های آسیای مرکزی را به پاکستان و گوادر متصل می‌کند.

نقشه‌ی راه و سند برنامه‌ریزی و ساخت راه آهن «ترمذ-مزارشریف-کابل-پیشاور» دقیق یک سال پیش میان ازبیکستان، افغانستان و پاکستان به امضا رسیده بود.

چندی پیش، کابینه‌ی حکومت سرپرست گروه طالبان جهت عبور پروژه‌ی راه آهن از کشور ازبیکستان به پاکستان از طریق افغانستان را از مسیر مزارشریف – بغلان – بامیان تصویب کرده بود.