خط آهن آقینه اندخوی

کابینه‌ی طالبان جهت عبور راه آهن ترمذ تا پیشاور را از مسیر مزارشریف – بغلان – بامیان تصویب کرد

کابینه‌ی حکومت سرپرست گروه طالبان جهت عبور پروژه‌ی راه آهن از کشور ازبیکستان به پاکستان از طریق افغانستان را از مسیر مزارشریف – بغلان – بامیان تصویب کرده است.

انعام‌الله سمنگانی، معاون سخن‌گوی گروه طالبان این موضوع را امروز (پنج‌شنبه، ۳۰ جدی) در تویتی مطرح کرده است. نقشه‌ی راه و سند برنامه‌ریزی و ساخت این پروژه راه آهن در ۱۴ دلو سال گذشته‌ی خورشیدی میان حکومت پیشین افغانستان و ازبیکستان امضا شد.

براساس این نقشه‌ی راه، جهت پروژه‌ی راه آهن از ازبیکستان به پاکستان از طریق خاک افغانستان از مسیر مزارشریف – کابل به طرف پیشاور تعیین شده بود. وزارت خارجه‌ی حکومت پیشین در آن هنگام گفته بود که با ایجاد این خط آهن، گام مهمی در راستای اتصال و گسترش همکاری‌های منطقه‌ای برداشته شده است و رویای مشترک «اتصال آسیای مرکزی با آسیای جنوبی از طریق افغانستان» تحقق می‌یابد.

سردار امورزاکوف، معاون صدراعظم و وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبیکستان نیز در آن هنگام احداث راه آهن مزارشریف – کابل – پیشاور را یک پروژه‌ی مهم و تاریخی خوانده و گفته بود که تطبیق این پروژه چشم‌انداز پیشرفت اقتصادی در آسیای میانه را دگرگون می‌کند.

او همچنان اعلام کرده بود که کشورش آمادگی همه‌جانبه برای تطبیق نقشه‌ی راه این پروژه را دارد.

عبدالرزاق داوود، مشاور ارشد صدراعظم پاکستان نیز راه‌اندازی نشست سه جانبه و امضای نقشه‌ی راه آهن مزارشریف – کابل – پیشاور را راه‌گشای مرزهای جدید در قبال گسترش تجارت و دستیابی به دیدگاه مشترک سه کشور خوانده بود.

او گفته بود: «زمان آن فرا رسیده تا از موقعیت استراتژیک خود برای گسترش ارتباطات واتصال منطقه استفاده نموده، امکانات و پُتانسیل‌های بالقوه‌ی مبادلات تجارتی واقتصادی خود را، به‌کار اندازیم.»

به‌دنبال آن، زمانی که گروه طالبان بر افغانستان مسلط شد، یک هیأت به رهبری عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر این گروه به ازبیکستان فرستاد. این هیأت طالبان در دیدار با عمر زاکوف، معاون نخست‌وزیر ازبیکستان دیدار و در مورد پروژه‌ی راه آهن ترمذ تا پیشاور گفت‌وگو کرد.