سفارت امریکا: امنیت و رفاه افغانستان وابسته به فراهم‌ساختن فرصت‌ها برای زنان و دختران است

یان مک‌کری، کاردار سفارت امریکا برای افغانستان می‌گوید، امنیت و رفاه افغانستان در گروی فراهم‌ساختن فرصت‌ها برای زنان و دختران است تا آنان بتوانند در تمام بخش‌های جامعه به‌شمول تعلیم و کار حضور داشته باشند.

او امروز (سه‌شنبه، ۱۷ حوت) در تویتی به مناسبت هشتم مارچ یا روز جهانی زن گفته است که ایالات متحده‌ی امریکا از زنان و دختران افغانستان حمایت می‌کند.

سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری هم در پیام‌های نسبت به وضعیت زنان و دختران در افغانستان ابزار نگرانی کرده و خواستار توجه جهان به وضعیت این قشر شده‌اند.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در اعلامیه‌ی خود وضعیت زنان و دختران در افغانستان را نگران‌کننده خوانده و گفته است که حقوق آنها و دست‌رسی‌شان به فرصت‌ها به‌طور فزاینده‌ای به چالش کشیده شده است.

این دفتر تأکید کرده است که مشارکت کامل و برابر زنان و دختران افغانستان در تمام عرصه‌های زندگی اجتماعی برای آینده‌ی این کشور، حیاتی است.

سازمان عفو بین‌الملل هم در پیامی به مناسبت روز جهانی زن گفته است که جهان درحالی این روز را گرامی‌ می‌دارد که زنان و دختران افغانستان نمی‌توانند به‌طور کامل از حقوق انسانی خود استفاده کنند و در عوض، آنان با ظلم طالبان روبه‌رو اند.

این سازمان گفته است که در طوماری که توسط ۸۰ هزار نفر امضا شده، در آن از جامعه جهانی خواسته شده است تا فوراً برای دفاع از حقوق زنان در افغانستان بایستد و طالبان را به‌دلیل اقدامات‌شان پاسخگو کند.

همچنین هیدر بار، معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر در پیامی «سرعت از بین‌رفتن حقوق زنان» در افغانستان را هشداری برای زنان در سراسر جهان خوانده و گفته است که این شکنندگی پیشرفت برابری را نشان می‌دهد.

در همین حال وزارت خارجه‌ی حکومت سرپرست طالبان در پیامی به مناسبت هشتم مارچ گفته است که جنگ‌های طولانی زنان افغانستان را متضرر کرده و این گروه متعهد است تا به مشکلات زنان رسیدگی کند. وزارت خارجه‌ی طالبان افزوده است که برای زنان در روشنایی دین اسلام و ارزش‌های مردم افغانستان، زمینه‌ی زندگی با عزت را فراهم خواهد کرد.