پروژه تاپی
عکس: آرشیف

بانک توسعه آسیایی تمویل پروژه‌ی تاپی را متوقف کرد

رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که بانک توسعه آسیایی (ADB) تمویل پروژه‌ی انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند موسوم به تاپی‌ را متوقف کرده است.

نیوز انترنیشنال به نقل از یک مقام وزارت انرژی پاکستان که از جریان نشست اخیر مقام‌های ارشد این کشور با مقام‌های ترکمنستان آگاهی دارد، نوشته که دلیل این تصمیم بانک توسعه آسیایی، عدم مشروعیت رژیم طالبان است.

طبق این گزارش، دیدار هیأت رسمی ترکمنستان به‌ ریاست معاون وزیر امور خارجه این کشور با مقام‌های پاکستانی در اواخر ماه جنوری برگزار شده است.

طرف ترکمنستانی در این نشست فاش کرده است که بانک توسعه آسیایی به دلیل عدم به رسمیت‌شناختن حکومت طالبان، از علاقه خود به این پروژه امتناع کرده است.

بانک توسعه آسیایی پیش از این به‌عنوان تسهیل‌کننده و هماهنگ‌کننده پروژه‌ی تاپی فعالیت می‌کرد. با تصمیم جدید این بانک، پروژه‌ی تاپی متوقف می‌شود.

چندی ماه قبل عمر ایوب خان، وزیر حکومت مرکزی پاکستان در امور اقتصادی هم گفته بود که کار پروژه‌ی تاپی به‌دلیل وضعیت افغانستان به حالت تعلیق درآمده است. او همچنین گفته بود که پس از تثبیت وضعیت در افغانستان، کار این پروژه از سر گرفته خواهد شد.

هدف این پروژه انتقال ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز از میدان گازی گالکینیش ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و در نهایت هند از طریق خط لوله پیشنهادی به طول هزار و ۸۱۴ کیلومتر است.

این خط لوله گاز از ولایت‌های قندهار و هرات افغانستان عبور کند و از آن‌جا از کویته و ملتان پاکستان بگذرد و سپس به فضیلکا، منطقه‌ای در پنجاب که در نزدیکی مرز هند و پاکستان قرار دارد، خاتمه یابد. افغانستان سالانه بیش از ۴۰۰ میلیون دالر عاید از حق ترانزیت این پروژه به‌دست خواهد آورد.

این پروژه ۱۰ میلیارد دالری که حدود سه دهه پیش طراحی شده بود، در ماه حوت سال ۱۳۹۶ توسط سران کشورهای افغانستان، هند و ترکمنستان در هرات افتتاح شد. بانک توسعه آسیایی در حالی تمویل این پروژه را متوقف کرده است که حکومت طالبان می‌گوید، پروژه‌ی تاپی از اولویت‌های این گروه است. مقام‌های طالبان بارها وعده آغاز هرچه زودتر این پروژه را داده‌اند.