عکس: آرشیف

روند طی مراحل اسناد متقاضیان جدید پاسپورت در ولایات از فردا متوقف می‌شود

مولوی عبدالحکیم حمدی، رییس تازه‌تعیین‌شده برای ریاست پاسپورت وزارت داخله‌ی طالبان به آمریت‌های پاسپورت ولایات کشور هدایت داده است تا روند صدور و طی مراحل اسناد متقاضیان جدید را سر از روز یک‌شنبه متوقف کنند.

در مکتوب ریاست پاسپورت با امضای حمدی عنوانی آمریت‌های پاسپورت ولایات آمده است که تنها اسناد متقاضیان پاسپورت که قبلا در آمریت‌ها ذخیره شده و در صورتی که آویزهای بانکی‌شان الی تاریخ ۲۱ حوت باشد، هرچه عاجل تا روز پنج‌شنبه هفته‌ی جاری (۲۶ حوت) به مرکز ارسال کنند.

در این مکتوب که امروز (شنبه، ۲۱ حوت) صادر شده و نسخه‌ای از آن در اختیار روزنامه اطلاعات روز قرار گرفته، تأکید شده است که تا تاریخ یادشده هیچ‌گونه اسناد متقاضیان در آمریت‌های پاسپورت ولایات باقی نماند.

ریاست پاسپورت در این مکتوب استدلال کرده است که از آغاز فعالیت دوباره‌ی آمریت پاسپورت ولایات کشور الی اکنون، بیشتر آمریت‌های پاسپورت، اسناد متقاضیان را خلاف سهمیه‌ی تعیین‌شده طی مراحل کرده و یا اسناد نزد این آمریت‌ها متراکم شده است.

از سوی هم، ریاست پاسپورت وزارت داخله‌ی طالبان در این مکتوب نوشته است که آمریت‌های پاسپورت عرایض متقاضیان و اسنادشان را خلاف هدایت این ریاست و بدون ایجاد کمیسیون مشترک جمع‌آوری و طی مراحل کرده‌اند.

این درحالی است که با تسلط طالبان بر افغانستان، بیکاری و فقر گسترش یافته و تقاضا برای دریافت پاسپورت در کشور افزایش یافته است. طالبان صدور پاسپورت برای باشندگان ولایات در کابل را منع کرده و این امر سبب تراکم اسناد و ازدحام متقاضیان در آمریت‌های پاسپورت ولایات شده است.